A coaching működésnek több szintje van. Az első, tanácsadó szintű, pl. amerikai megközelítésmódok sajátja, hogy a coach nem elsősorban coaching eszközökkel felszerelt, hanem a coachingba bevállalt témában szakértelemmel, tudással rendelkezik. Ezek a folyamatok hagyományosan rövidebb, könnyen tematizálható (pl. középvezető fejlesztés: delegálás, motiválás, munkatársak coachingja) inkább egyéni tréning jellegű, kérdezéstechnikaként működtetett coaching folyamatok.
Az ehhez a megközelítésmódhoz kapcsolódó talán nemzetközileg legjobban bevezetett coaching eszköz John Whitmore szellemi terméke, a GROW modell.
G = Goal, a cél
R = Reality, az ügyfél valósága
O = Options, a lehetőségek, utak
W = Way forward, a továbblépés módja
Mind a 4 részhez számos kérdés áll rendelkezésre – ez adja az eszköz egyszerűségében rejlő praktikuságát, a tanácsadó szellemiségű coachok számára.
Lemma Coaching feltétel: pozitív, aktív, etikus
- milyen témát szeretne behozni? (nyitó kapcsolatépítés után)
- mit szeretne elérni - pontosan? (a beszélgetési és folyamatkimenetre kérdez)
- mit szeretne elérni – rövid, közép és hosszútávon?
- hogyan illeszkednek a rövid és középtávú tervek a hosszútávuhoz?
- mi a fontos Önnek most? (értékrendi kérdés a célra vonatkozóan)
- kinek fontos ez a cél?
- volt már, hogy egy ilyen célt elért?
- mit szeretne a probléma helyett? (feltárás)
- mit lenne érdemes megtartani a mostani helyzetből?
- 10-es skálán melyik a legfontosabb téma, amin dolgozni szeretne?
- hogyan tudja majd, hogy elérte a célt? (mi lenne akkor…)
- milyen hatással lesz az életére, ha eléri ezt a célt? (motivációra vonatkozik)
- mennyire lát ebben kihívást önmaga számára? mennyire látja elérhetőnek a célját?
- mennyire szeretné ezt a változást? lehetséges vagy szükséges?
- mi történne, ha megtenné?
- mi történne, ha nem tenné meg?
- mit szeretne, ha biztosan tudná, hogy nem tud elbukni vele?
- melyik életterületre szeretne fókuszálni? (munka, magánélet)
- mit vár a mostani coaching üléstől?
- mikor mondaná, hogy érdemes volt eljönnie?
- milyen időkeretet adott önmagának, hogy elérje a célját?
- milyen a legjobb világa?
- mi a jelenlegi helyzet: mi történik? mik a részletek?
- milyen összefüggésben érdemes ránézni erre a helyzetre?
- hol tart most a folyamatban? (cél felé elindulás és beérés között)
- mi motiválja a helyzet megoldására?
- mi az, amit már megpróbált?
- mi az, amivel Ön járult hozzá a helyzethez?
- milyen feltételezései vannak?
- mi az, ami ma lehetetlennek látszik és ha lehetséges lenne, az mindent megváltoztatna?
- milyen értékeire igyekszik vigyázni a helyzetben?
- hogyan teszteli ezek igazságát?
- ha földönkívüliként érkezne a helyzetbe, hogyan írná le a helyzetet – lehetőségeket, kihívásait?
- mennyi az Ön felelőssége, hatásköre, kontrollja ebben a helyzetben?
- mire/kire figyelt, ami nem vezetett eredményre?
- milyen más problémák lehetnek még?
- mi az, ami tudásban, készségek szintjén már rendelkezésére áll a megoldáshoz?
- mi az, amire nincs rálátása, vagy nincs birtokában, pedig szüksége lenne rá?
- hogyan látja most a helyzetet? mit hisz a helyzetről?
- mások hogyan írnák le a helyzetet?
- ha objektíven, kiváncsian nézné a helyzetet, mit látna?
- mi tartja vissza?
- mi a legfontosabb akadály és hogyan gondolja legyőzni?
- milyen érzés lenne, ha sikeresen oldaná meg a helyzetet?
- milyen nagyobb úton halad, amin kialakult ez a helyzet?
- fentiek tükrében még mindig fontosnak és elérhetőnek érzi a célját?
- mik a lehetőségei?
- mit tud tenni, hogy a helyzet változzon?
- mit még? (csend a coach eszköze itt – nem pedig a saját fejében kavargó alternatívák)
- ha tudná a választ, mit mondana?
- kiket ismer, akiknek ez már sikerült?
- mit csinálnak mások ebben a helyzetben?
- a korábbi tapasztalataiból mit tud átvenni?
- ha most érkezne a helyzetbe, mi az, amit másként csinálna?
- a korábbi feltételezései közül melyek nem bizonyultak igaznak?
- mivel tudja befolyásolni a végeredményt?
- ha senkinek nem tartozna elszámolással, akkor mit tenne?
- ha semmi sem lenne biztos vagy változtathatatlan, amit eddig annak hitt, mit csinálna másként?
- mit tudna másként csinálni?
- mit tudna még csinálni? (ötleteltetés – itt már a coach is beszállhat)
- ha egy pillanatra lehunyja a szemét és elképzeli a jövőt, ahol a helyzet már megoldódott, mi az, amit megtett annak érdekében, hogy sikerüljön elérnie célját?
- milyen hiteit kell felülvizsgálnia, ha megoldást szeretne?
- egy gyerek, egy művész, egy tudós… mit tenne a megoldás érdekében?
- ha tanácsot adhatna önmagának, akkor mit mondana?
- milyen utakat zárna ki?
- ha nem lennének akadályok, akkor mit próbálna ki?
- ha lenne egy varázspálcája, akkor mit tenne lehetővé?
- készen áll, hogy a fenti alternatívák közül valamelyik mellett letegye a voksát?
- mik az első lépések? (indulhat a tervezés)
- kit kell beavatni a tervbe? (támogatók, segítők)
- kitől és mit vár támogatásként?
- mikor kezd bele? (felelősségvállalást is jelent a dátum)
- mennyi időbe telik Ön szerint, míg cselekvésbe kezd?
- milyen lehetséges akadályok vannak?
- mikorra érheti el célját?
- mi lehet a következő lépés? (kis lépésekből áll fel az út)
- mikor melyik lépésnek van ideje? (mérföldkövek)
- hogyan fogja nyomonkövetni a terv alakulását?
- 10-es skálán milyen erősre értékeli elköteleződését, hogy a megbeszélt lépéseket meg is csinálja?
- ha ez már volt nagyobb, akkor most mire lenne szükség, hogy 1-2 ponttal növekedjen az elköteleződése
- milyen személyes ellenállást érez a lépés megtételével kapcsolatban?
- mennyire fedi le ez a terv a többi törekvéseit?
- mi akadályozhatja meg a lépések megtételében?
- mi hátráltathatja a folyamatot?
- hogyan tudom legjobban támogatni ebben?
- milyen kérdésemre nem akarna válaszolni?
- mikor tudunk legközelebb találkozni?
- százalékosan mennyire érzi lehetségesnek a célja megvalósulását?
- milyen elemek tennék ki a 100%-ot
- hogyan lehet ezeket az elemeket minimalizálni?