A coaching ülések általában rövidek. Ha csak meghallgatjuk az ügyfelet és nem szólunk közbe, akkor sokáig várhatunk a provokatív pillanatra. Ezért kérdezzük meg célzottan arról, amit hallunk, tegyünk fel jó kérdéseket, amivel tisztábban láthatunk a témában, és osszuk meg, amit saját tapasztalásból tudunk, ahogyan érzünk.
Minél tudatosabb valaki, minél pontosabban látja át helyzetét, annál jobb döntéseket tud hozni. Ezért a profi coach feladata segítenie ügyfelét abban, hogy az felfedezze a tehetségeit, az adottságait, a jót benne, az értékeit, a szükségleteit és álmait, hogy az ügyfél megérthesse, mi motiválja, mi inspirálhatja.
Bár a legritkább, hogy egy ügyfél úgy érkezik, hogy a benne és terveiben rejlő nagy értékeken dolgozzunk, mégis ez a munkánk lényege: az ügyfél személyes erejét, nagyságát, a gondolkodását és cselekedeteit hívjuk ki. Ezek a kihívások segítenek számára, hogy személyes „lécei” magasabbra kerüljenek, hogy megerősödjön.
Paradox? Mégis egyszerű. Ha kedveljük az ügyfelet, a maga teljességében (hibáival és értékeivel) akkor magas bizalomszinten tudunk együttműködni. Ettől az ügyfél is többet mer és jobban halad.
Katalizátor és gyorsító legyünk az ügyfél folyamataiban. Ezt úgy tudjuk elérni, hogy támogatjuk abban, hogy picit többet tegyen, mint amit egyébként meglépett volna, merjen olyat, amiről nem gondolta volna, hogy tudja, stb.
A természetes kíváncsiság jó irányítónk lehet, hisz amolyan felfedező félék vagyunk.
Életszemlélet is, hogy minden helyzetről elfogadjuk, hogy ami történt, az egy jó okból történik így és nem másként. Még akkor is, ha ott és akkor nem értjük, nem látjuk ezt az okot. Amikor segítünk az ügyfélnek jó okokat keresni az nagyobb segítség, mintha tippeket, technikákat és megoldásokat javasolnánk.
Hangulat és helyzetfüggő, hogy mivel érheti el az ügyfél a legérdemibb változást. Amolyan mozgó célpontként működik, a coachnak rugalmasnak kell lennie, hogy hatékonyan tudjon alkalmazkodni és az adódó lehetőségeket megérteni.
Értsük meg a saját kommunikációs működésünket és tisztítsuk meg a hiányosságaitól, a felesleges elemektől, amik a coaching folyamatot lassíthatnák. Mik ezek a felesleges elemek? Ítélkezés, előítélet, elvárások, „kell”-ek , „lehet”-ek, sürgetés, félelmek, büszkeség.
Az ügyfelek függnek a coach visszajelzésétől, megfigyeléseitől, intuíciójától a folyamatban. Ezért fontos, hogy coachként minél többször beszéljünk arról, hogy mit látunk, mit élünk meg, mit hallunk
Minél gyakrabban, mélyebben tudjuk az ügyfelet ünnepelni (tetteiért, haladásáért, álmaiért, elkötelezettségéért, tehetségeiért) annál bátrabban lép előre és lesz sikeres. A bátorítás nem elegendő!
Új koncepciókat, elveket, szempontokat mutatunk az ügyfélnek, meghívjuk egy új gondolkodási irányba, kísérleteztetjük, új célokat találtatunk vele.
Az igazság talán még a tiszta őszinteségnél is feljebb van, hisz minden helyzetben több igazság működik, minden embert és cselekedeteit több igaz érzés is mozgathatja. Ha ezek közül minél többet fel tudunk fedezni, ki tudjuk mondatni, akkor annak nagy változtató ereje van.
A siker, a személyes fejlődésről nem is beszélve, akkor marad fenntartható, ha (környezetben, légkörben) abszolút biztonságosan és megtámogatva jöhetett létre. Kierőszakolt vagy az akarat erejéből táplálkozó változások vannak, de ki szereti őket?
Mindannyiunknak vannak határaink (belső és külső). Bár a coaching témája a bennünk rejlő potenciál és lehetőségeink maximális kiaknázása, mégis emberek vagyunk – nem hibátlanok, nem gépek. Amit szeretnénk: siker egy stresszmentes folyamatban, a határaink felismerésével, a fejlődésünk különböző állomásainak értékelésével, elfogadottságban.