Mi emberek különbözően vagyunk felszerelkezve türelemmel, tűréshatárral, optimizmussal vagy éppen drámaisággal. Van, akinek érdemes már a kisebb gondokkal is segítőhöz fordulnia és van, aki magában sokáig és sok mindent úgymond el tud rendezni.
Amit sokan elfelejtenek, azt egy rövid történettel (rendszerszemlélet történetei) szeretném illusztrálni:
Amikor egy békát hirtelen forró vízbe tesznek, az gyorsan kiugrik. Ezért szakácsaik az állatokat langyos vízbe eresztik bele, majd lassan melegítik és főzik meg. Az ember csakúgy mint a béka, hajlamos a kis rosszabbodást nem regisztrálni. Később pedig drámaian rosszul reagálni, amikor a saját mozdulatlansága, és indokolatlan tűrése miatt nagyobb változtatásokat kell véghezvigyen.
MIKET LEHET COACHING FOLYAMATBAN EREDMÉNYESEN MEGOLDANI?
MIBEN SEGÍT A COACHING ÜLÉS ÉS FOLYAMATOK?
VEZETŐK SZÁMÁRA KIFEJEZETTEN IS HASZNOS A COACHING:
1) Ha nagy változások vannak a szervezetben – Amikor a változás igénye felmerül, az rendszerint együtt jár azzal is, hogy új vezetési elveket kell a jövőben érvényesíteni – azaz a korábbi vezetői körnek alkalmazkodási technikákra van szüksége.
2) Egyéni készségfejlesztés a vezető személyes változásához – Nem ritka, hogy jól dolgozó,eredményesen teljesítő szakembereket a szervezet vezetői pozícióba emel. Ebben a pozícióban más lesz a viszonya a tekintélyhez, több felelősséget visz, ugyanakkor az ehhez tartozó vezetői készségeket gyakran még tanulnia kell. Ebben az esetben szükség van a készségek felmérésére is, hogy célzott fejlesztésben lehessen a vezetőt részesíteni.
3) Specifikus készségek fejlesztése – Előfordul, hogy egy vezető rádöbben, hogy a változó vállalati összefüggésben kulcsfontosságú készségei még nem megfelelőek. Ilyenkor célszerű olyan szakembert választani, aki abban a kompetenciában tapasztalattal rendelkezik, és így rövid felkészítési idő után már például magabiztosan prezentál idegen nyelven, nyitottabban közelít kapcsolatépítő fórumokon, eszközökkel felvértezve alakítja ki stratégiai terveit, stb. (lásd lejjebb: Vezetői kompetenciafejlesztés)
4) Felmerülő problémák megoldása – Amikor egy vezető, aki hosszú éveken keresztül sikeresen teljesített a szervezetben és ezért elnézték emberi és kommunikációs kisiklásait, olyan szervezeti szintre kerül vagy éppen olyan új vezető alá, aki még eredményei tükrében sem kívánja tovább tolerálni a kényelmetlen viselkedést (bizalmatlanságot, stressz-kezelés hiányát, bully/mobbing), akkor speciális coaching beavatkozásra van szükség. (ehhez lásd még Wiesner Edit: Kisiklások, avagy az arrogáns gyermek szindróma; Elhangzott: Derailment, workshop at ODWS 2010: The arrogant child syndrome)
2009-es Harvard kutatások szerint 95%-ban a vezető változáskori támogatója, 94%-ban mint nyugodt szempontokat nyújtó, visszajelzést adó segítő, 91%-ban a csapatépítés kérdéskörben szakértő, 87%-ban kisiklásos viselkedésben coach, 76%-ban nem munkahelyi kérdéskörben támogató és 41%-ban outplacement (a munkahely elvesztéséhez, változtatáshoz) tanácsadója volt a coach. Ezekben a folyamatokban a coach 2-18 hónapig van ügyfele mellett.
VEZETŐI KOMPETENCIAFEJLESZTÉS
Vezetői kompetenciafejlesztésként az alábbi munkafolyamatba ágyazott készségfejlesztésben ajánlott a coaching:
Interperszonális kommunikáció
A coach, mentor vezető csoportok keretében a lemma coaching program ezeknek a kompetenciáknak az on-the-job fejlesztésére is kitér.