1. Legyen stabil és megbízhatóan erős önismeretünk.
2. Az ügyfeleket az együttműködés korai szakaszában soroljuk be abból a szempontból, hogy valóban coacholhatóak-e vagy más módszerekre, vagy terápiára van szükségük a fejlődésükhöz.
3. Ígérjünk kevesebbet, de tudatosan törekedjünk a túlteljesítésre.
4. Készítsünk bizalmas, de diszkrét és korrekt dokumentációt a folyamatainkról.
5. Törekedjünk a professzionális és felelős fellépésre.
6. Alapvetően kerüljük el az ügyfél megérintését, a flörtként értelmezhető megjegyzéseket, viselkedést és öltözködést.
7. Tartsuk tiszteletben az ügyfél határait és tartassuk tiszteletben határainkat.
8. Tudatosítsuk magunkban a felelősségünket és tudjunk világos különbséget tenni a vezető beosztás és az ügyfél szerepek között.
9. Készüljünk fel eszközökkel, módszerekkel a megbízás lefolytatására és az esetleges konfliktusok feloldására.
10. Tudatosan és megfelelően – ünnepelve és tisztán – zárjuk le a coaching folyamatainkat.
A coaching általában egy négy-résztvevős folyamat. Ebben az érintettek köre a vezető/ügyfél mellett a szervezet maga, az azt emberi erőforrás szempontjából képviselő HR-es vagy felsőbb vezető és maga a coach. Azaz előfordulhat, hogy az ügyfélen keresztül szervezeti folyamatokra is kihatással van a coaching együttműködés.
Ennek tisztázására a következő kérdéseket ajánlom:
Ehhez kapcsolódóan coaching helyzetekben kezdetektől érdemes odafigyelni, hogy:
Az esetleges félelmek, aggodalmak meggyőző kezelése, a bizalom kiépítése ebben a fázisban a feladatunk.
Ekkor tárjuk fel az ügyfél céljait és szerződünk az együttműködésünk kereteire, feltételeire és az általunk alkalmazott coaching módszerek használatára.
Ekkor tekintünk rá, hogy mik azok a területek, amelyeken ügyfelünknek fejlődnie lehet és kell.
A személyes, pl. kompetencia alapú, interjúk és személyiség kérdőívek, felmérések időszaka ez. Majd ezt követik a visszajelzések.
Amely a külső visszajelzések begyűjtésével és a folyamat megfelelő – ünneplős – lezárásával végződik.
1. Fontos, hogy bizalmi kapcsolatot alakítsunk ki az ügyfelünkkel, amelyben – a mi diszkréciónk és a hitünk az ő céljaiban és személyében – kezdetektől őszinte az egymásra hangolódás és jószándékú együttműködés.
2. Nyugodtan beszéljünk érzéseinkről a folyamattal, ügyfelünk megjegyzéseivel kapcsolatban.
3. Legyünk egyenesek és határozottak a folyamat és a személyünk határainak bemutatásakor és az elmondottakhoz konzekvensen tartsuk is magunkat.
4. Ha jó a munkakapcsolat, akkor bátran élhetünk a provokáció és a humor eszközével, ha kevés vagy túl sok feszültséget érzékelünk.
1. A coaching szemléletű tanácsadás megköveti a rugalmasságot és kreativitást. Nagyon kevés a színtisztán végigvihető program coaching, hosszú feladatsor.
2. Támogassuk kezdetektől fogva az ügyfél folyamatra vonatkozó kezdeményezéseit, dönthessen eszközökről, javasolhasson módozatokat, mondhassa meg, hogy pl. kivel szeretné egy-egy viselkedésmód kipróbálását elkezdeni.
A fejlesztendő területek feltárása
Tanulmányok igazolják, hogy minél feljebb áll egy ügyfelünk a vállalati hierarchiában annál nagyobb az eltérés önmaga megítélése és a róla a neki alárendeltektől lekérdezett kép között.
A felmérés időszakának kiváló eszköze a Johari-ablak modell.
|
Amit magáról tud |
Amit nem tudok magáról |
Amit mások tudnak róla |
A publikus részei |
A vakfoltok |
Amit mások nem tudnak róla |
A rejtőzködő én |
Az ismeretlen részek |
A coaching feltáró időszakának lényege, hogy rávilágítsunk a vakfoltokra és megnézzük, hogy a rejtőzködésből milyen elemek lehetnének az ügyfél segítségére abban, hogy pl. munkatársai és főnökei szemében javuljon elfogadottsága és a kompetenciájába vetett bizalom.
Egy másik hasonlóan jól alkalmazható eszköz az un. GAPS modell.
|
Hol van most? |
Hol szeretne lenni? |
Belső |
Szokások, bevett és bevált, sikeresen alkalmazott viselkedéselemek |
Célok, az amit szeretne másként, hatékonyabban csinálni tudni a jövőben |
Külső |
Benyomások, ahogyan mások látják |
Elvárások, amilyennek pozíciójában mások szeretnének látni |
Ebben a fázisban derülnek ki az erősségek is, amire a későbbi folyamatban jól lehet építkezni. De itt buknak ki az előítéletek és a problémásabb működési területek is:
A benchmarking, az egyértelműen megállapított és számszerűsített, ill. konkretizált elvárások, értékek a coaching szerződés eredményességének is alapelemei. A fejlődés, mivel rövid és hatékony együttműködésekre törekszünk, mérhető kell legyen minden érintett számára.