Mert gondold csak el, hogy bár a jó kérdéseket teszed fel, de már a válaszokra nem figyelsz? Vajon milyen lesz a kapcsolatod ügyfeleddel? Ha azt gondolod végig, hogy csodás hallgatóság vagy, de hatástalanul gyenge kérdéseket teszel fel, akkor mi történik? Mit gondolsz tudsz majd segíteni?
A jó kérdés kategóriába sokféle kérdés belefér
A legfontosabb kérdéseket a folyamat elején kérdezed. Kideríted az ügyfeled célját és azt, hogy vajon tudtok e témát találni, amin coachingban együtt tudtok dolgozni.
Itt a saját képességeidet, rendelkezésedre álló módszereket is mérlegelned kell! Mert fontos az egyezés: ügyfelednek gondja van, amin dolgozni lehet és arra a te eszköztárad alkalmas, hogy dolgozni is tudjatok. Ha olyat vállalsz be, amiben sejted, hogy nem tudsz eredményes lenni, de a pénz miatt vállalod, akkor olyan irányt veszel, ami hosszabb távon az integritásodat, szakmai életutadat is meghatározza és nem a legjobb irányba. Másrészről viszont érdemes tovább kérdezz, mert minden ügyfél tartogathat olyan problémákat, amire rendelkezel a megfelelő tudással, eszköztárral és a kapcsolat kiépülésével kevesebb eszközzel is nagyobb segítség tudsz lenni, mint gondolnád.
Később következnek azok a kérdések, amik nem csak kibontják a helyzetet, hanem sokkal inkább rámutatnak, hogy a változásnak mi lehet az iránya és milyen hatása lehet az ügyfélre. Sokszor az ügyfelünk csak azt tudja, hogy mit nem akar, ha megértheti, hogy mi lehet az elmozdulás iránya az megkönnyíti a munkát. A cél és irány meghatározása, a célkép megrajzolása, a vágyott állapot hatásainak kifejtése a kulcs ahhoz, hogy a megoldásorientált coaching folyamat eredményes legyen.
Ha megvan a cél és tudod, hogy mi a vágyott állapot – még mindig ellent kell állj a kisértésnek, hogy okos ötletekkel lásd el ügyfeledet. Kérdezz tovább!
Rá kell vezesd ügyfeledet, hogy milyen különbséget élne meg, ha a változás bekövetkeznék. Mi minden szabadulhatna fel számára, energiában, lehetőségben, eredményekben. Mi lehetne a következő, talán nagyobb összefüggés és személyes cél, amire – ha megoldódik az aktuális problémája – koncentrálhatna. Talán ez lehet az a pont, ahol az ügyfélben beindulnak a saját megoldó folyamatai. Közhely, de igaz, mindenki önmaga számára tudja legjobban a megoldást. Mindenki önmaga számára látja legjobban, hogy mivel jár, ha így folytatja és ezért önmagát is tudja legjobban a változásra motiválni. Kivülről, család, barát, tanácsadó, tréner vagy coach nyomására ez nem megy. Ha az ügyfeled már motivált, izgatja a megoldás lehetősége akkor nyílik meg a te nézőpontodra és javaslataidra.
A kérdezés nem nehéz, sőt a megoldásorientált hatékony munkának alapfeltétele – talán megértetted, hogy azért, mert az ügyfelet dolgoztatja. Az ő témáján, az ő ütemében, az ő megoldásait előtérben tartva. A kérdéseiddel és aktív meghallgatással pedig a jó kapcsolati hátteret és a bizalmi légkört tudod garantálni a közös munkához.