Gyakran érzékeljük egy-egy probléma tüneteit és ott van bennünk a reflex, hogy magát a tünetet véljük a problémának. Ilyenformán, amikor a megoldásba kezdünk, az tüneti kezelés lesz. Némi erőfeszítéssel elérhetjük, hogy a tünetek javulnak, vagy részben meg is szűnnek. Azonban mivel magához a problémához még nem nyúltunk, idővel újra felüti fejét a probléma és a tünetei is.
Ha ezt tudatosítod magadban, akkor már tudod, hogy fontos a problémát pontosan beazonosítanod. A coaching helyzetekben ezért nagy jelentőségű a célkitűzés, annak kiderítése, hogy pontosan min is akar az ügyfelünk dolgozni. Előfordul az is, hogy magának a problémának a beazonosításával, kimondásával a legnagyobb lépést a megoldás felé már meg is tettük.
Coaching tipp: Menj bőr alá! Mindig szánj bőven időt arra, hogy kiderüljön mi a valódi fájó pont, félelem, akadály, mi lehet a motiváció amin a coachingban dolgozni tudsz (magadon) ügyfeleddel. Kérdés lehet: ha ez egy tünet lenne, akkor mi az az aspektusa, ami valóban problémát jelent számomra? (Ne állj meg az első válasznál – egy lehetőség nem lehetőség)
Magamnál és ügyfeleknél is gyakran tapasztaltam, hogyha van egy „nagy” gondunk, az rányomhatja bélyegét minden más élethelyzetünkre is. A megoldatlansága lefáraszt, nyomaszt bennünket. Ilyenformán kikészülve, egyre nehezebbnek tűnik bármilyen probléma megoldása, növekszik bennünk a stressz. Egyre nehezebb elképzelni az életet enélkül a nehézség nélkül, ekörül forognak a gondolataink és nyomorultul becsavarodva érezzük magunkat.
A coach feladata a fáradhatatlan optimizmus: azaz annak tudatosítása, hogy minden probléma átmeneti és megoldható. Kis próba: idézz fel egy olyan problémát, ami 3 évvel ezelőtt foglalkoztatott. Emlékszel még, hogy hogyan foglalta le a gondolataidat akkor az a helyzet? Talán úgy érezted, hogy lehetetlenség jól kikerülni abból a helyzetből. Aztán most, 3 év elteltével ha végiggondolod, az az akkori hatalmas ügy, mostanra talán már csak kicsinység vagy teljesen meg is szűnt probléma lenni.
Coaching tipp: Használj csodakérdéseket vagy időgépet! Add meg ügyfelednek ezt a rálátást, perspektívát. Emlékeztesd az ügyfeledet, hogy semmi sem olyan iszonyú, mint amilyennek tűnik. Jó munkaindító lehet, ha végiggondoljuk, hogy vannak dolgok, amiken tudunk és mások, amiken nem tudunk változtatni. Utóbbiakba nem érdemes még a bosszankodás energiáját sem fektetni. A coachingban azokkal a szempontokkal foglalkozunk, amelyekre az ügyfelünknek ráhatása van.
Élvezzétek együtt, hogy az új kihívások új szempontokkal ajándékoznak meg bennünket. Számomra mindig speciális gyönyörűség, amikor érzékelem, hogy az ügyfelem agya beindul, új asszociációk, kapcsolódási pontok születnek.
Amikor nekiveselkedünk egy probléma megoldásának leggyakrabban azzal foglalkozunk, hogy mi az, amit tennünk kellene. (Népszerű coachingosnak tartott kérdés: mi kell az első lépésed legyen? – aki már megtapasztalta, hogy ettől jó folyamat indult be, kérem, jelentkezzen nálam) Aztán arra próbálunk öszpontosítani, hogy mi a következő lépés. Aztán előfordul, hogy ebben a szépen felépített gondolati folyamatban eljutunk egy akadályhoz, ami az egész folyamatot megakasztja. Ilyenkor új folyamatot építgetünk… hogy hasonló utat fussunk be. Ez elég frusztráló és idővel reményvesztettek leszünk vagy rutinosan újabb problémákat generálunk.
Coaching tipp: kezdjünk a végcél vizualizálásával. Segítsünk ügyfelünknek elképzelni, hogy milyen az élet a tünetek és a probléma háttereként megtalált kihívás nélkül. A coaching cél, hogy ügyfelünk átélhesse, megérezhesse, milyen az, amikor a helyzet megoldódott. Ebből a jövőképből gyakran megoldási ötletek bukkannak elő.
Az első és leggyakoribb eszközünk, amivel a problémáink megoldásához nyúlunk az a már ismert módszereink, a múltban kipróbált (bevált vagy éppen már sokszorosan elbukott) eszközeink bevetése. Néha ez nagyon eredményes tud lenni. Máskor azonban az éppen aktuális probléma annyira más, annyira speciális, hogy szükség van az új megközelítésmódra. Ilyenkor a megoldáshoz nem elég az egyszeri tett, hanem egy egész folyamatot, lépések és változások egész sorát kell kitaláljuk.
Coaching tipp: lassú és élvezetes, erezd el a hajam típusú agyalás. Ne egy alternatívában, hanem sok, akár bolondos, csodaszerű megoldási lehetőségre kérdezz rá. Ilyenkor minden mehet, mert bár agyament ötlet, vagy nem teljesen tökéletes, mégis továbbsegítheti az ügyfele mert tudatosítja benne, hogy vannak megoldások. Sok megoldásra van szükségünk és akkor megtörténik a csoda. Kombinációk, sajátos alternatívák adódnak, új és addig elképzelhetetlennek tűnő utak nyílnak.
A többségünk nem gyakorlott abban, hogy egy egy gondolatát tervvé kovácsolja. Ötletelünk és megállunk az ötletelésnél, vagy belevágunk abban a reményben, hogy majd menetközben jönnek az újabb ötletek.
Coaching tipp: segíts az ügyfelednek tervezni. Megtaláltátok a célt, a jövőképet és annak érzésvilágát. Alternatívákat találtatok, vad és életképes lehetőségeket. A következő folyamat a megvalósítás megtervezése. Sokunknak segít, ha visszafelé tervezünk. Megnézzük, hogy közvetlenül a célhoz mire van szükségünk, kinek a segítségét, támogatását tudjuk kérni. Aztán ehhez a cél előtti lépéshez milyen előzmények visznek. És így tovább.
Vannak bejáratott tervezési gyakorlatok, amit jól át lehet vezetni az adott problémára is. Kérdés tipp: hogyan tervezed a nyaralásodat? A módszertan alapjai megegyeznek – ott a szállásfoglalás, utazás és program, itt egy másik fontos élethelyzet.
A halogatás, a tökéletességre való törekvés, stb. mind gyilkosai a tetteknek. Biztosan ismered, hogy amikor valamiről tudod mennyire fontos, hirtelen számos más és sürgősnek tűnő tennivalód akad. Ott van bennünk a hajlandóság, hogy olyan dolgokra pazaroljuk az időnket, ami várhatna… vagy éppenséggel nincs is jelentősége számunkra. Megint mások fegyelmezetten vagy éppen vakmerően belevágnak a megvalósításba, hogy aztán valahol a folyamat közepén hirtelen elengedjék a feladatokat és célt, azzal, hogy nem elég jól csinálják… tehát akkor inkább nem is csinálják. Személyes frusztrációm amikor olyan tehetséges, jól felkészült coach kollégákkal beszélgetek, akik nem kezdenek bele az érdemi munkába… hanem még várnak, még újabb és több képzésekben akarnak részt venni, mielőtt belekezdenének a munkába. Félreértések elkerülése végett: az önfejlesztés és folyamatos tanulás fontos, de értéke akkor lesz, ha már élő munkánkba, ügyfélfolyamatainkba tudjuk a tudást integrálni. Tanulni a tanulás kedvéért? Van ennél jobb alternativa.
Coaching tipp: coaching cél, hogy az ügyfél elinduljon. Ne túl nagy, de ne is túl kicsi vállalással, felelősen és önbizalommal cselekedjen meg valamit. Ekkor még nem tudjuk minden kérdésre a választ. Ami fontos. hogy coachként megerősítsük az ügyfelet annyira, hogy ekkora egy lépés felelősségét lelkesen vállalja.
Nem érdemes tovább várni. Találtunk - folyamat eredményeként - egy megoldást az addig hatalmasnak tűnő problémára. Coaching cél, hogy az együttműködésben az ügyfél megértse, hogy a hibák, végzetes tévedések nincsenek – minden jel visszajelzés, aminek a tapasztalatait, tanulságát tovább tudja hasznosítani. Coachként és ügyfélként: Bizalom a folyamatban, bizalom önmagunkban.
Ismerek olyanokat, akik nekimennek a feladataiknak és nem foglalkoznak a terveik hiányosságával. Mennek a betonba vésett elképzeléseik mentén és nem néznek se jobbra, se balra.
Coaching cél: Nem a tökéletes terv a cél, hanem az önbizalom, hogy majd fogunk tudni módosítani, ha helyzetbe kerülünk. Ehhez a tudatos éberség, mindenkori eredményeink figyelése szükséges. Majd a lélekjelenlét és a rugalmazzág, hogy módosítsunk, ha az irány nem stimmel, a kitűzött célt szem elől tévesztettük. Az éberség, az önmegfigyelés és a körülményeink megfigyelése tanulható. Ebben tud a coach ügyfelének segíteni.
Ez volt a 7 legfontosabb módszertani elem, amelyet coachként, magánemberként szívből ajánlok. Próbáld ki, gyakorold és írd meg, milyen tapasztalataid vannak vele!