A célok fajtáit (szándéknyilatkozattól egész pontosan, részlet gazdagon, VAKOG-va definiált célig) más fejezet tárgyalja. A megfogalmazás módjánál elsősorban a nyelvezetre gondolok, amelyben a coaching céljául megállapodott cél kimondásra és leírásra kerül.
1. A cél megfogalmazása pozitív legyen.
Itt nem elsősorban arra gondolok, hogy lelkesedés legyen mögötte – bár ez sem árt. Hanem arra, hogy azt írja le, azt definiálja a cél, amit az ügyfél el akar érni.
Kerülendő: Nem akarok többé ezzel a konfliktussal foglalkozni.
Helyette: Kiegyensúlyozott, békés munkalégkört akarok.
2. A cél részletesen leírt (NLP ajánlás: VAKOG-ott)
Azaz a cél megfogalmazásakor körüljárjuk, hogy milyenek a célállapot körülményei. Mit lát a célját elérve az ügyfél, mit hall (belső hangja hogyan reagálja le a sikert, mit mondanak a környezetében, hogyan gratulálnak neki, stb.) és mit tesz, amikor elérte a célját (hogyan ünnepli, élvezi, éli meg a célállapotot)
3. A cél összefüggésbe ágyazott
Azaz, a világbéke megvalósítását is elsősorban a saját élet összefüggéseibe vetítve érdemes célként kitűzni.
Kerülendő: Sikeres akarok lenni.
Helyette: A magánéletemben rendben teszem a kapcsolatom a párommal. Másik cél (más folyamat, másik ülés): Értelmes munkafeladatokat vállalok be
4. A cél realisztikus olyan formán, hogy az ügyfél által tevőlegesen megvalósítható (kezdeményezni tud és fenn tudja tartani a cél állapotot)
Azaz a cél elérésében kezdetektől aktív feladatot vállal az ügyfél. Ilyen szempontból a lottónyeremény nem számít jól fogalmazott coaching célnak, ill. leginkább is csak a szelvény vásárlás feladatának végrehajtásáig. Fontos, hogy a cél ne legyen túl kicsi, túl realisztikus. De ne legyen megalomán sem, mert akkor már a kezdeményezés lemondással kezdődik.
Kerülendő: A dolgok úgy alakulnak, hogy…
Helyette: Én ezt és ezt teszem…
5. A cél ésszerű
A cél elérhető, végrehajtható és értelmes. Azaz nem túl elvont, absztraktan fogalmazott. Nem valaki másnak az elképzeléseit tükrözi, hanem az ügyfél jól felfogott érdekében és szándékait tükrözve kerül kialakításra.
6. A cél vonzó, motiváló az ügyfél számára
A cél érdekes és izgalmas, fontosnak tűnik, hogy az ügyfél elérje. Tétje van. Saját maga számára, az élete további alakulása szempontjából jelentős a cél. Érdemes rajta dolgozni. Nem túl kicsi, nem túl könnyen elérhető, nem rutinfeladat. Azonban nem is akkora falat, hogy rögtön a személyes tehetetlenség érzete csapja meg az ügyfelet, ha rá gondol. Pont akkora kezdeményezés, ami időben és erőfeszítések tekintetében is belátható keretek között megvalósítható.
7. A cél mérhető és a cél felé haladás nyomon követhető
Azaz a célállapot és a kiindulási állapot között jelentős különbség van, ami akár számszerűsíthető, akár érzelmek, kapcsolatok minőségváltozásával leírható. A környezet visszajelzi, az ügyfél számára is nyilvánvaló, érzékelhető és megfogalmazható különbségek jellemzik a két állapotot, valamint a köztes célként megállapított mérföldköveket.