Amit fontos látnunk és a fejlesztés szempontjából valódi eldöntendő kérdés, hogy az ügyfele fejlesztési tervéhez valóban coachingot, valamilyen tréninget vagy más fejlesztési eszközt javasol. 2007-2009 között többszáz AC-ban (egyéni és csoportos értékelő központ) vettem részt értékelőként, a kapcsolódó fejlesztési tervekhez összeállítottam egy kérdéssort, ami ennek eldöntésében segít:
Ha a fenti kérdésekre a válasz igen – akkor a coaching a célravezető fejlesztési eszköz
Ha ezekre a kérdésekre igen a válasz – akkor valamilyen tréning, csoportos coaching vagy workshop ajánlatot is érdemes a fejlesztési tervbe foglalni.
Kérdések, amelyeket érdemes az ügyfél közvetlen felettesének (line manager) vagy a támogató HR kapcsolattartónak feltenned:
Ha a coaching ajánlatot benyújtod, mindig győződj meg róla, hogy már a vezetőjével a kijelölt ügyfeled elbeszélgetett. Saját keserű tapasztalataim alapján is mondom neked, hogy a visszajelzés és a coaching folyamat szükségességének az „eladása” nem lehet a mi feladatunk. Nem a külsős coach feladata, hogy elmagyarázza az ügyfélnek a szervezet elvárásait és fejlesztésbe fektetett reményeit.