Akinél alacsony a plusz érték és a rizikó tolerancia is az az un. Workplace warrior – az élmunkás fordítást választom.
Az élmunkások alkotják a szervezet gerincét, ők a megbízható hátország. Kis munkahelyen, rendesen viselkedve tesznek eleget az utasításoknak. Nem a nagy újítások embere, alapvetően óraszámban méri saját teljesítményét. Alapvető szolgáltatásokért felelős a szervezetben, mégsem jellemző az élmunkásra, hogy önmagából a munkájába pluszt adni. A munkahely biztonsága számára a legfontosabb. Amit nem tud, hogy pont a régi (és ezért már magasabb fizetést érdemlő) élmunkások esnek a leépítéseknek legkönnyebben áldozatává, hisz munkájukat kis fejlesztéssel, betanítással egy új (alacsonyabb fizetésért felvett) munkatárs is el tudja látni. Hasonlóan az élmunkás feladatai azok, amelyeket a cég a versenyképessége érdekében könnyen outsourcing-ba, egy specializált szolgáltató vállalatnak kiad.
Az élmunkások számára sokszor fájdalmas az ébredés, ezért érdemes felülvizsgálniuk a jövőről alkotott elképzeléseiket. Fontos, hogy meglássa milyen többlet értéket tudna közvetíteni, mi iránt érez elkötelezettséget, miben lát lehetőséget önmaga számára, ami egyben a vállalat érdekeit is szolgálja.
Azoknál, akik könnyen továbblépnek, ugyanakkor a munkájukba kevés egyénit kell beletegyenek az un. Management Maverick-ek – a vándor fordítást választom. A vándor számára a váltás, a rizikó felvállalása nem okoz gondot. Mindenféle külső visszaigazolástól függetlenül alakítják ki megoldásaikat – ez néha nagy sikert arat, máskor komoly belső és akár a külső ügyfélkapcsolatokban kialakuló feszültségekhez vezet. A vándorok karrierútja egy-egy szervezeten belül ezért behatárolt. Van, hogy nem jut el az értékteremtésig és előfordul, hogy alkot, de amit létrehoz, arra a környezete nem fogékony, nem értékeli, nem látják meg. Ami a vándor számára fontos lehet, hogy termelje az ötleteket és gondoskodjék arról is, hogy „eladja” környezetének gondolatait. Ha hosszabb távon elbukik ötleteivel, akkor lehetséges, hogy haladóbb gondolkodású vállalatot, szervezetet kell önmaga számára válasszon.
Azok, akik érdemi értékekkel járulnak hozzá a céges kultúrához és teljesítményhez, ugyanakkor inkább a biztosra utaznak Intrepreneur névvel illeti Lorenzo – belső vállalkozónak fordítom. Az ilyen belső vállalkozó komoly elismerést és versenyelőnyt szerez munkatársaival szemben, mert nagy fontosságú feladatokat ő old meg leggyorsabban vagy legjobban. A vállalkozókkal szemben egy ponton bátortalanabb csak a belső vállalkozó, ő az életét vállalati munkatársként képzeli el. A belső vállalkozóknak áll a világ! Új ötletekkel áll elő, javítási, fejlesztési javaslatai jól használhatóak. Amire érdemes odafigyelnie, hogy a piaci igényeket tartsa szem előtt, ne féljen kezdeményezni, ha egy új üzlet lehetőségére érez rá. A belső vállalkozóval előfordulhat, hogyha nagyon lelkesen, agresszíven képviseli ötleteit, előfordulhat, akkor vándornak nézi a környezete. Ezért fontos, hogy kihasználja belső hálózatát, tudatosan építse szervezeti kapcsolatait.
Azok, akik egyéni ötletekkel töltik meg a munkájukat és mernek lépni, bevállalósak az Entrepreneur típusába tartoznak – vállalkozónak fordítom. A vállalkozó értéket teremt, nagyon magabiztos önmagát és csapatát illetően is, ezért nem riad vissza a rizikó felvállalásától. A vállalkozó nagy változtatásokra képes – a szervezeten belül, ügyfeleinél és gazdasági szinten is. A vállalkozó eszköztárában általában jelentős szerep jut a kreativitásnak. Ez nem jelenti azt, hogy egyre másra új ötletekkel áll elő, hanem azt, hogy az új ötleteket használhatóvá, régi elgondolásokat pedig alkalmazhatóvá fejleszt. A vállalkozónak nem mindig adatik meg, hogy összeválogassa csapatát, de a rendelkezésére álló erőket nagy elkötelezettséggel motiválja, vezeti csatába. A vállalkozóval nem fordulhat elő, hogy más irányítsa a sorsát. Mindig úgy érzi, hogy még sikeresebb lehetne, a jövője is tele van lehetőségekkel. A vállalkozó néha türelmetlen, azonnal belekezd ötletei megvalósításába (néha a végiggondolás előtt) és hosszú órákat képes pedálozni, ezért a kiégés és más egészségügyi problémák is leselkednek egészségére. A kulcsszó számára az egyensúly.
Amire a vállalkozónak érdemes odafigyelnie, hogy idejében szakadjon el gondolkodásmódjában a működtetés részleteitől és foglalkozzon a nagyobb összefüggéssel, a saját brandje megalkotásával. Legfontosabb ügyfeleit is érdemes kiemelt figyelemmel kezelje, hisz ők lehetnek a legjobb PR számára.