1. Arról, hogy miért vetted pont őt fel.
Nem csak azt, hogy megfelelően kvalifikált és pont üresedés volt nálad. Sokkal inkább arról beszélj, hogy számodra mi volt az a szempont, amire azt mondtad, hogy ezért és ezért ő lesz az ideális szereposztás a feladatra és számodra is, mint munkakapcsolatra ezért bizonyult ő a legmegfelelőbb munkatársnak. Emeld önértékelését és segítsd, hogy a cégedhez tartozónak érezhesse önmagát. A közös értékek az együttműködés alapja, a munkatársad az üzletben társad lehet. Ha egy új kolléga megérti, hogy miért őt választották, magát és későbbi feladatait is jelentőségteljesebbnek éli meg.
2. Arról, hogy te hogyan működsz és mi a veled való együttműködés és közös munka legcélszerűbb módja.
Ritka a gondolatolvasó munkatárs, főleg amíg még tapasztalata, saját élménye sincs a közös munka szabályszerűségeiről. Ezért érdemes egyenesen elmondani, hogy te hogyan működsz és mik az elvárásaid. Ne kelljen próbálkozzon, hibákból tanuljon és neked vagy kollégáknak lábára lépjen, határait átszakítania, hogy megtapasztalja a szabályokat. Mond el, hogy mire terjed ki a döntési hatásköre és mire nem. Egyenesen közöld, hol vannak az aknák, a veszélyes vizek, kire hogyan tud odafigyelni.
3. Arról, hogyan érdemes veled beszélnie.
Nem lehet elvárás, hogy kezdetektől hatékonyan és a te teljeskörű tájékoztatásod szolgálatában tudjon beszélni az újonc, hisz még nem tudja, hogy mi a számodra igazán fontos az adatokból, mire jár az agyad, mire vagy érzékeny és hogyan, milyen információkkal tud számodra a legnagyobb segítség lenni. Sokan kerülnek úgy be egy munkahelyre, hogy legjobb stratégiának a „meghúzom magam és hallgatok”-ot tartját, ami akkor különösen rossz, ha ez adott cégnél történetesen nem elvárás.
4. Arról, hogy mi az elvárás az ügyfelek kezelésében, legyen az külső vagy belső ügyfél, kolléga.
Mond el, hogy mi számodra az ügyfelek szolgálata? Nem csak közhelyszinten, hogy az „ügyfélnek mindig igaza van”… sőt! Mert valóban? Nem csak azt kell tudja megérteni az új kolléga, hogy veled hogyan dolgozzon együtt, hanem azt is, hogy a vendégeid, a kollégák, a cégtársak, az üzleti partnerek vagy éppen a szakmai szövetségek számára milyen viselkedést vársz el. Vannak alapszabályok és vannak specialitások. Neked mi számít jónak, civilizáltnak, rámenősnek vagy gyengécskének? Ami ezen a ponton még fontos, hogy mi az, amit te a cégben képviselsz, mert ha a viselkedésed hangosabban mondja az ellenkezőjét annak, mint amit szavakban átadsz, akkor az új munkatárs nem fogja tudni mihez tartani magát.
5. Arról, hogy milyennek képzeled a cég jövőjét.
Itt ne valamilyen szépen összeállított vízióra vagy szlogen-szószra gondolj, sokkal inkább arról beszélj, hogy neked személyesen mik az elképzeléseid a cégről, hogyan akarsz te magad hozzájárulni a cég fejlődéséhez. Sokkal gyakoribb, hogy munkatársak a főnök kedvéért, őt mint szerepmodellt szem előtt tartva tesznek meg vállalásokat, mint ahogy tennék ezt egy szlogen vagy néha kevésbé megfogható vállalati közeg kedvéért. Egyben jelezd már itt számára, hogy saját törekvéseit és vállalásait kezdje el gyűjteni, tanítsd őt is vizionálni. Mert bár a jövő kép vagy a jövő zenéje még messzinek tűnik, rajta nap mint nap együtt fogtok dolgozni és fontos mindannyiunk számára az érzés, hogy aktív alakítói, részesei vagyunk a közös jövőnek.