Ugyanakkor az ügyfélnek szóló személyes odafigyelést, néhány elementális coaching alapkompetenciát nem vagy nem tudatosan használnak – ezért lenne számukra is értelme, egy-egy – akár rövidebb – de a coaching szemléletére és eszközeire vonatkozó képzésnek. (pl. lemma coaching továbbképzés)
A lemma coach képzések első leckéje, hogy “bőr alá” megyünk. Mit jelent ez?
A hagyományos tanácsadói helyzetekben gyakran és elsősorban az ügyfél körülményei adják a témát. Kik érintettek még? Mivel jár ez a szervezet számára? Hány? Mennyi? Mikor? A probléma megoldásra szól a felkérés és a tanácsadó ügyfelének számos módszert, elvet, modellt ad át. Ezen elrágódnak, végiggondolják, hogyan tudná az ügyfél ezek valamelyikét alkalmazni, ügyfél bevállalja a kipróbálást és hazamegy. Aztán nem történik semmi. Ha ügyfelünk halogat, akkor a legritkább esetben az a gondja, hogy ne ismerné a különböző priorizálási módszereket, vagy ne látta volna már a sürgős-fontos táblázatot. Bizonyára segít, hogy felelevenítette és átbeszélhette egy tanácsadóval az ügyét. Ez nem kétséges. Az azonban igen, hogy másnaptól tesz-e lépéseket. Ha ennyire tanácsadói a coaching, akkor eredménytelen marad.
Míg a terápiás megközelítésben gyorsan szóba kerül a bukás, elmaradás, korábbi időszakok megszégyenülései és ezek személyiségformáló hatásai, ritkán vagy nagyon lassan jutnak át ezek az ülések és megközelítésmód a reflektív időszakon. Lassan – ha egyáltalán – kerül szóba csak az ügyfél jövője szempontjából fontos viselkedésváltoztatás.
A jól felkészült coach odafigyel rá, hogy rákérdezzen ügyfele hogyan áll a siker témájával, vagy épp vannak-e a feladat megoldásához kapcsolódó félelmei, ill. elegendő motivációja. És csak az itt tisztázott háttér ismeretében, most már céltudatosan, javasol kipróbálásra az ügyfélnek ténylegesen testhez álló kísérletet, elvet, technikát kipróbálásra, a jövőre vonatkozóan. A megfelelő arányban alkalmazott “terápiás” mélyítésnek – a félelmek és motivációk feltárásának – és tanácsadói előretekintő eszköztárnak ez a kombinációja, valamint a coaching személyes, az ügyfelet mindig központban tartó megközelítésmódja garantálja az ülések sikerét. Ha úgy tetszik, ez az eredményes coaching titka.