Honnan?
Kiért?
Mikorra?
Az egészhez való viszony milyen?
A változtatás módja
Motiváció
Bizonyítékok
Értékrendszer
Mozgás
Az NLP a célok elérésére fókuszál. Arra hat, ahogyan gondolkodunk – elfele mozdít a problémák megoldásában való gondolkodástól és a célokra, elérendő eredményekre irányítja a figyelmet.
Ki látja jól a realitást?
Ad perspektíva:
Ad teljesítmény:
Ki a felelős a megítéléséért a te teljesítményednek? Észre kell, hogy vegyék, milyen jó vagy? Nekik kell megérteniük az elkötelezettségedet? Mások ugyanennyire odateszik magukat?
A kiváló kommunikátorokban közös, hogy:
Megfigyelhető kommunikáció
7% szavak + 38% hangfekvés + 55% testbeszéd
A kommunikációs válaszok körforgása:
Belső válasz – külső reakció – belső válasz másik ember – külső reakció másik ember –
George Miller: 7+-2 szempontra tud a tudatos elme figyelni.
A rapport kialakulásához idő kell. Ha megszereztük, akkor építkezni tudunk rá
Hagyományos vállalati kommunikációs szótár |
Új szavak |
Hatalom és autoritás, kontroll, megfélemlítés (sakkban tart), eredmények dícsérete (másra nincs visszajelzés) |
elad egy ötletet, megtárgyal, egyeztet, értékel, feloldja a konfliktust, coach-ol, változást kommunikál, szolgálja az érdekeket, csapatmunka, motiválás |
Egyre gondolunk, élénk beszélgetés, közös érdeklődés, lelkesedés hasonló témákért
Tükrözési chek-lista:
Pacing- leading:
Csoportnál:
Nyelvi torzítások
(Noam Chomsky politikai megfigyelése:
Az üzleti életben a nyelvezet gyakran tudatosan nem érzékszervi. Analizálunk, bevezetünk, célba veszünk, tapasztalatokat gyűjtünk, stratégiát alakítunk ki, használunk; döntéshozatali folyamatok vannak, kommunikálunk, tanulunk…
Vannak vállalatok, amelyeknek speciális zsargonja van.
Jel |
Vizuális |
Auditív |
Kinesztetikus |
Légzés |
Felületes |
Orron keresztűl, hallható |
Mély légzés |
Beszéd sebesség |
Gyors |
Változó |
Lassú |
Testtartás |
Hátra dől, fej fel |
Előre dől, fej oldalt |
A fej és vállak lefelé mutatnak |
Gesztusok |
Nagyvonalú, a szem felé, fölé mutat |
Fülére utal |
Mellkasához, hasához viszi a kezét |
Munka csoporttal
Mindhárom érzékszervi nyelvet belefogalmazni a mondatainkba:
-ha megfigyeljük, ahogyan az ügyfél elégedettségi mutatók növekszenek, akkor hatékonyabban tudunk szólni az ügyfeleinkhez, és éreztetjük velük, hogy foglalkoztat az ügyük bennünket
Metaprogramok
a) a nyelvezetből és szóhasználatból leolvashatóak
b) a viselkedésen keresztűl megfigyelhetőek
A munkahelyeken Rodger Bailey és Leslie Cameron-Bandler megfigyelése szerint 2 fő kategória létezik:
Orientáció |
Miről beszél? |
Mondataira jellemző |
Kapcsolat |
Emberek, érzések, nevek |
Az alany konkrét – név v. csapatunk, embereink, a főnök |
Feladat |
Rendszerek, folyamatok, dolgok, eszközök, célok, feladatok |
Az alany nem konkrét – ők…, történik, növekszik, lesz |
Hitrendszer
Értékrendszer
Az értékek értékes motivátorok, driverek (konstruktív vagy destruktív), és segítenek mások megítélésében.
A vállalatok gyakran fogalmaznak meg formális értékeket, de vannak íratlan „szabályok”, egy szub-kultúrális értékrend
Általános: koncepciók, rálátás, keretek. Nem szereti a túl sok részletet. Szavai: összegzés, áttekintés, fontos, fő elgondolás, röviden
Konkrét: lépésről-lépésre halad, kisebb adag információval kiválóan dolgozik, éles szem a részletekre, csak a big-pictur-rel el sem tud kezdeni dolgozni. Szavai: pontosan, részleteiben, terv szerint, először, másodszor…
Általános 60%, Konkrét 15%, Mindkettő: 25%
Kezdeményez vs. Reagál (miután kivárt)
60% kevert
|
Mondat szerkesztés |
Testbeszéd |
Proaktív |
Rövid, tömör mondatok, direkt megnyilvánulások, aktív igék |
Gyorsan beszél, nagy mozdulatok, rezseg |
Reaktív |
Félbehagyott mondatok, passzív igék, hosszú, összetett mondatok, feltételes mód és sok muszáj, kell, talán |
Nyugodt, megül |
Proaktív szavai: menjünk, csináljuk, most, vedd kezedbe, tegyél róla
Reaktív: gondolkozzunk el erről, analizáljuk a helyzetet, van időnk, mérlegeljünk
Felé: cél, elképzelés, elvárás, leadership, új – megszerez, előnyhöz jut, elér…
Elfele: probléma, nehézség, krízis kezelés, lehetséges buktatók feltárása – megjavít, elkerül, kiderít, megold, elmozdítja az akadályt
Hasonlóság: kényelmes, stabil, változatlan munkakörnyezet. Állandóság, tudja, hol áll, mit várhat, mi a szerepe, a vezető konzekvens. Szavai: tudod, ahogy szoktuk, változatlan, állandó
Kivételekkel: kis változások, apróbb javítások, fejlődés orientált. Szavai: több, kevesebb, hasonló, jobb, upgrade, update, bővített, javított
Különbözőség: keresi a változást, az újdonságokat, átalít, kitalál, feltalál. Szavai: teljesen más, új, forradalmi, átalakult, egyedi, teljes váltás, nem összehasonlítható
Hasonlóság kivételekkel és különbözőséggel: bírja a kisebb-nagyobb változtatásokat, ő maga is kezdeményez ilyeneket.
|
Változás típusa |
Nagyobb változás gyakorisága |
Munkahelyen |
Hasonlóság |
Nincs |
15-25 év |
5% |
Hasonlóság kivételekkel |
Fejlődés |
5-7 év |
65% |
Különbözőség |
Forradalmi |
1-2 év |
20% |
Hasonlóság kivételekkel és különbségekkel |
Forradalom és fejlődés |
3-4 év |
10% |
Lehetőségekben vs. Folyamatokban gondolkodó
A választás lehetősége motiválja, hogy másként csinálhat dolgokat, kitalál folyamatokat (de ő maga nem viszi végig), kezdeményez (de nem fejezi be). Szavai: meg tudom csinálni, megcsinálnám, tenném, alternatívák, új, szabályokat megszegő, más, különböző, eltérő
A megfelelő, célravezető folyamatokban hisz, kell egy kezdőpont és egy végpont, ha túl sok az opció, akkor azzal nem tud mit kezdeni. Szavai: kell, muszáj, kipróbált és bevált, tesztelt, egyiket a másik után…
Belső vs. Külső visszajelzés vezérelt
Belső megfelelés: tudja, hogy mikor csinált valamit jól, mindegy, hogy a többiek mit mondanak. Nehezen fogadja el a kritikát, ha a vélemény eltérő a sajátjától. Saját sztenderdjei vannak a munkája minőségének megítélésére. Szavai: tudom, hogy így van, tapasztalatom szerint, eldöntöttem, tudod, gondold végig, csak te döntheted el, ha javasolhatom, tőled függ, mit gondolsz?
Külső megfeleltetés: kell a visszajelzés számára (az a bizonyíték). Szavai: rákérdezek másoknál, megbeszélem a főnökömmel, utánajárok, a számok azt mutatják, az eredmények azt mutatják, a főnök azt mondja, az emberek szerint, olyan véleményt hallottam, a statisztikák szerint...