A jó coach képzések mindegyikének tartalmaznia és gyakoroltatnia kellene ezeket a készségeket és kompetenciákat. A szemléletet tekintve a képzések többsége komoly pluszt ad, jól közvetíti a coaching lényegét. A konkrét kompetenciák oktatásában és a gyakorlatban azonban már komolyak az eltérések és ez a coachok munkájára is rányomja bélyegét.
Hogy van mégis, hogy ennyi féle irányzat van ezen a még kicsinek mondható magyar coach piacon is?
Tartalommal az üléseket (és a coach marketing törekvéseit) a coach felkészültsége, szakmai, emberi háttere tölti meg.
Az emberkép alapja a lemma coachingban, hogy minden ember él
1) magánemberként.
Keresi az értelmes létezést és hivatást, a pihenés és munka megfelelő arányát, a kiegyensúlyozott emberi kapcsolatokat, a konfliktusok és a stress kezelésének megfelelő módját. Gyereket nevel, költözik, válik, új életet kezd, stb. Ha ezekben a kérdésekben akad el, akkor a lifecoaching feliratot keresse. Ha a fogyókúrában, egészségesebb, mozgásban gazdagabb életvitelhez keres támogatást, (vagy úgy él, hogy a családjában kell támogatnia egészségügyi gondokkal küzdőt) akkor a healthcoaching a neki címzett műfaj.
2) vállalkozásában vagy munkahelyén, szakemberként.
Ilyenkor az ő döntésein, tervein, vállalkozói hozzáállásán, technikai tudásán és emberi tartásán sok múlik. És akkor is, ha a vállalkozásban, vállalaton belül más típusú fejlesztési folyamat – szervezetfejlesztés, tréningek – már zajlanak, akkor annak jó kiegészítője lehet az egyént támogató business coaching. A business coachingot itthon is gyakran szinonimaként alkalmazzák a corporate coachinggal. Ami a private vs. corporate vagyis magán vagy a vállalat által finanszírozott coachingot jelenti. Igy fordulhat elő, hogy a business coach cimkét viselő coachoktól néha hiába várna a vállalkozás működtetésére vonatkozó tudást.
3) valakinek fölé vagy alárendelt pozícióban.
Vezetőkkel a tekintély felelősségét viselőkkel azok az üzleti életből érkező tanácsadók dolgoznak hitelesen, akik az emberről, életciklusaihoz, értelemkereséséhez ugyanúgy hozzá tudnak szólni, mint a vállalkozás irányítás, munkavállalók kezelésének kompetenciáihoz. Ők az un. executive coachok.
Furcsa öszvér fogalom, de egyre népszerűbb a coach vezető elmélete. A gyakorlatban pszichokommunikációjukban tudatos és a munkatársaik felé a fejlesztést is felvállaló vezetők azok, akik coach vezetőként léphetnének fel.
Több even keresztül figyeltem meg vezetői felmérési folyamatokat (assessment center), az értékelő központokat vezettem, és többször a szervezetek belső működésébe is beleláthattam. Ami számomra a coach vezetőség kivitelezhetőségét kérdésessé teszi az két szempont: - a legritkább esetben díjazza a szervezet a fejlesztésre fordított időt. A teljesítmény és a rövid távon felmutatható eredmények számítanak- a vezető és munkatárs felállás kiszolgáltatott helyzet. A vezető, aki ügyesen ad visszajelzést, tudatosan delegál és odafigyel, hogy a kollégái a megfelelő képzésekre elmehessenek, időnként arra kényszerül, hogy munkatársakat kirúgjon.
Középvezetőként pedig akár bele is szakadhat, ha munkatársai érdekeit és a felsőbb vezetéstől érkező eredményfókuszú, nem ritkán irreálisan gyorsan változó célokat egyaránt akarja képviselni.
Mégis, vagy mindezek ellenére fontos, hogy vezető szerepben működők emberismeretet, tudatos kommunikációt és félelmek, ill. motivációk megismerését és magyarázatát is szolgáló tudást szerezzenek. A lemma coach és mentor vezető programok erről is szólnak.