Egy-egy mediációs folyamatban egy vagy több mediátor vesz részt. A mediátor a harmadik, semleges és pártatlanságában minden fél érdekeit elfogadó résztvevő szerepét veszi magára.
Nincs döntési hatásköre. Kizárólag a folyamat irányítása mediátori felelőssége, mind a megoldási javaslatok, mind pedig a megállapodás kidolgozása a felek feladata.
A mediátor titoktartási kötelezettséget vállal, mind a személyekre, mind ügyükre, mind megállapodásukra vonatkozóan.
A mediátornak mindenkor joga van, hogy megszakítsa a mediációs folyamatot, ha úgy látja, hogy a beszélgetés menete vagy a létrejövő megoldás nem ésszerű és/vagy nem képviselhető etikailag.
A mediációs képzések legfontosabb eleme az emberkép és emberi hozzáállás közvetítése. Mediálni nem csak annyit tesz, hogy egy folyamat és kötött kérdései ismeretében beülünk embertársaink közé. Nem csak azt jelenti, hogy számos, jól kiforrott kommunikációs technikával rendelkezünk. Sokkal inkább szükség van a konfliktusfolyamatba keveredett emberek megértésére és arra a képességre, hogy számukra az elfogadás érzését és konfliktusuk, problémájuk komolyságának átérzését közvetíteni tudjuk.
Minden emberben ott rejtőzik a saját konfliktusainak kezeléséhez szükséges tudás. Ezért a mediátor bízik a felek kompetenciájában és kreativitásában, hogy a közös folyamatban megoldást fognak tudni találni. Minden résztvevő autonom személyiség, különleges a maga nemében.
Mediátorként nem csak tiszteletben tartjuk, de erősítjük is az egyén felelősségérzetét, helyzetéért, az általa elmondottakért, behozott javaslataiért és a lezáró megállapodásért.
Kezdettől fogva és a folyamatban is mindvégig biztosítjuk a védett közeget, így a felek bátrabban működnek együtt a megoldások keretében és elkerülhető az (verbális) erőszak.
Pártatlanság és fairness
Mindegyik fél igényeit és érdekeit ugyanakkora súllyal és tisztelettel kezeljük. A hatalmi különbségeknek külön figyelmet szentelünk és fokozottan ügyelünk arra, hogy a felek egyenlő időt kapjanak a megszólalásra és álláspontjuk ábrázolására. Segítjük, hogy ha legkésőbb a folyamat során is, de a felek tudják, hogy mik az igényeik és mit szeretnének elérni.
Mediátorként nyugodtak vagyunk és figyelmesek. Ügyelünk arra, hogy a felek egymással is toleránsan, egyenesen és tiszteletteljesen érintkezzenek.
Minden, ami a mediáció során elhangzik szigorúan ott is marad. A megrendelő, megbízó szervezet felé csak és kizárólag az aláírt megállapodást juttatjuk el, hisz a mediációban tényleges megbízóink a felek. Viselkedésünk őszinteséget és egyenességet kell sugározzon, hogy a felek számára hitelesen közvetíthessük a megállapodás lehetőségét.
Empatikusan fordulunk a felek felé és az érzelmek teljes spektrumának megismerésére törekszünk. Eszközöket és időt adunk a mindenkori másik résztvevőnek arra, hogy megismerje a beszélő érzéseit és bátorítjuk őket, hogy közösen keressék a megoldást konfliktusukra.
A mediáció előkészítési fázisában nagy gondot fektetünk arra, hogy bemutassuk a mediációt, elmondjuk módszereit, a benne rejlő lehetőségeket és korlátait. A mediációba csak meghívni tudjuk a feleket, beutalni senkit nem lehet – pont ezért a felek kezében van, hogy a mediációs folyamat milyen eredménnyel és mikor zárul.
Felkészülünk arra, hogy a konfliktusban bennünket, a személyünket és eljárásmódunkat is kritika éri. Ezt úgy kell tudjuk lekezelni, hogy az alapfolyamatot ne veszélyeztessük és hitelességünk nőjön a felek szemében.
Mediátorként elkötelezzük magunkat arra, hogy a résztvevő felek érdekeit legmesszemenőbbekig szem előtt tartva készülünk fel a mediációs folyamatra. Ha úgy látjuk, hogy egyéni konfliktustanácsadásra van valamelyik félnek szüksége, akkor azt ajánljuk és bátorítjuk is a résztvevőt az igénybe vételre. Amikor úgy érezzük, hogy személyesen megérintődtünk a folyamatban és már nem tudunk pártatlanok maradni, akkor erről a konfliktus résztvevőit tájékoztatjuk és magunk helyett kollégát ajánlunk, akivel a megkezdett mediációs folyamatot folytatni tudják. Magunkat szakmailag folyamatosan képezzük, szupervíziós és coaching segítséget is igénybe veszünk.