„Nem a problémák okozzák a konfliktust, hanem az ahogyan őket kezeljük” - Kurt Faller
Van, aki perrel fenyegetőzik és van, aki feljelent; van aki becsapja legfontosabb ügyfelei előtt az ajtót; van, aki sóhajtva válik meg legjobb munkatársától; van aki belebetegszik és elmegy és van, aki egy mediátor, közvetítő segítségével végül tárgyalóasztalhoz ül és megállapodik. Magyarországon létezik és elterjedőben van a jogvitákhoz kapcsolódó mediáció, de vannak üzleti hátterű, üzleti megállapodásokhoz bevonható alkuszok ill. coachok, akik a mediáció eszközével munkahelyi vitákban tudnak hatékonyan a konfliktusok megoldásában közreműködni.
Mégis mi a mediáció, hol és hogyan működik, mennyire és mire használható? Mennyire alkalmas a szervezeti és céges konfliktusok vagy az üzleti jellegű viták rendezésére? Mi a módszer lényege és hogyan alkalmazhatóak az alapelvei konfliktusaink kezelésére?
A mediáció békés konfliktusmegoldási technika. A szó latin gyökere alapján medius azt jelenti „az aki középen van”, „a semleges”,„a közvetítő” – amiért is a mediációt közvetítésként fordítjuk. A mediátor kifejezés még magánál a folyamatleíró mediáció szónál is régebb óta van az európai köztudatban, jelentése döntőbíró, békéltető.
A mediáció tulajdonképpen egy olyan beszélgetésforma, amelyiket viták alkalmával lehet eredményesen alkalmazni, hisz konstruktívan kezeli a konfliktusokat, nem elnyomja őket vagy harcol ellenük, hanem komolyan veszi és változások forrásának tekinti azokat.
Érdekessé ezt az eljárásmódot még az is teszi, hogy:
A mediáció jelenleg leggyakrabbi formáját alig 40 éve dolgozták ki amerikai kvékerek békéltető munkájukhoz. Elsőként a biztosító társaságok csaptak le a módszerre. Párhuzamosan létezik a családterápiából magát válási mediációként kinövő folyamat is.
Jelenleg Európában mind jogi ügyeknél, mind pedig az áldozat-tettes-szembesítéseknél, a gyermekelhelyezési kérdésekben, környezetvédelmi vitákban, iskolákban és a gazdaság szereplői közötti konfliktusokban is elterjedőben van.
Konfliktusok vannak, ez a dolgok normális rendje. Csak a megoldatlan konfliktusok veszélyesek.
Gyakori, hogy a konfliktus oka nem az, hogy a felek ne akarnák megoldani a helyzetet, sokkal inkább az, hogy nem ismernek eszközt a megoldásra.
A vitában résztvevők alapvetően jobb döntésekre képesek saját életük körében, mint bármilyen külső tekintély.
A döntések hatékonyabbak, ha tudatosul a résztvevőkben, hogy mit éreznek, mit okozott bennük a konfliktus.
A résztvevők annál jobban tartják magukat a megállapodáshoz, minél nagyobb felelősséggel vettek részt a létrehozásában és minél jobban tudtak az alkotó folyamattal azonosulni.
Egy-egy mediáció egyben tanulási folyamat is,a tárgyalási technikák később más konfliktushelyzetekben is alkalmazhatóak.
Az egyén szintjén a konfliktus kétféle szélsőséges megnyilatkozásban jelentkezik, van aki lebénul, cselekvésképtelen lesz, míg mások agresszívan nyilvánulnak meg. Szervezeteknél a konfliktusok hideg és forró fajtájáról beszélünk. Ha a szervezeti konfliktus hideg jellegű, akkor az érintettek pl. betegállományba vonulnak, míg a forró konfliktus eredménye pl. az elvándorlás, a váltás.
Az, hogy mi okozhat konfliktust a szervezetekben, erősen függ attól is, hogy:
A gazdasági alapokon működtetett szervezetek problémája napjainkban, hogy folyamatosan napirenden vannak a szerkezeti változások, a decentralizáció, ill. kevesebb embernek lehetőleg kreatívan kell ugyanazokkal a feladatokkal megbirkóznia.
Konfliktus források
A közintézmények célja, hogy az emberi együttélést szabályozzák, könnyítsék. Jellemző rájuk a szigorú hierarchia, a kompetenciák és feladatok pontos szabályozottsága, hangsúlyos az írásos, nyilvántartott kommunikáció, az hogy a bérezés munkakör és szolgálati idő függvénye és erősen szétválik a hivatal és az ember. Újkori kihívás a politikai nyomás, az ügyfél orientáltság felé változás gondolatköre és a költséghatékonyságra való törekvés.
Konfliktus források:
Azzal a céllal jönnek létre, hogy az emberek viselkedésében érjenek el változást, ill. specializált csoportok érdekeit képviseljék. Kevés hierarchia szinttel és kevés beépített kontrollal működnek, nagyon nagy szerepe van a személyes kapcsolatoknak és informálisak a struktúrák.
Konfliktus források:
Belső vagy külső tanácsadóként érdemes megismerni a konfliktustanácsadás alapvetéseit és a hagyományos mediációs formákon túlmutató egyéb lehetőségeit is.
Ha szervezeti tanácsadóként, mediátorként meghívnak bennünket egy szervezetbe, akkor a konfliktuson való együttműködésnek 4 lépcsője van:
Az elő-mediációs fázisban tisztázni kell, hogy:
A konfliktusanalízis
A szervezetek konfliktuskultúrájára jellemző, hogy igazán sürgető a megoldás akkor lesz, ha a konfliktusköltségek már elég látványosak és érezhetőek lesznek.
Tranzakciós költségek
A konfliktus megismerése után a mediátor mediációs tervben rögzíti irányadó gondolatait, a tervezett beavatkozásait és javaslatait.
Mit kell azonnal megtenni?
A keretek tisztázása
Miyen konfliktus ez?
A konfliktuskultúra
A konfliktusmegoldás szervezeti útjai:
Minél erősebb, minél nagyobb súllyal esik a latba egy szervezetnél az érdekek figyelembe vétele, annál hatékonyabb a konfliktuskezelés. Ott, ahol mindent a hatalmi szó dönt el, zavart, felborult konfliktusmegoldási rendszereket találunk.
A témák (issues)
Az eszkaláció
A konfliktusszintek
Az eszközök
Az egyes lépések:
A mediáció fajtái:
A mediáció, mint fogalom a 2002-es törvény ellenére Magyarországon most kezd csak elterjedni. Sokan akkor kerülnek vele személyesen is kapcsolatba, amikor keresetlevelüket a bíróság érdemi vizsgálat nélkül elutasítja. Az indoklás az, hogy nem tájékoztatták a bíróságot, volt-e a vitában álló felek között közvetítõi (mediációs) eljárás folyamatban?