A transzformativ mediáció (érzelmek, sérelmek is napirendre kerülnek) szemben a Harvard-koncepció szerinti tárgyi alkuval, két alapelvre építkezik. Ezek az “empowerment” és a “recognition”. Azaz a résztvevők erősítése (empowerment) és egyrészről a személyük és szándékaik elismerése, másrészről a belátás a saját szerepükről a konfliktusban (recognition).
A különböző mediációs iskolák, különböző technikákat tanítanak, aszerint, hogy milyen alkalmazásra specializálódtak. A következőkben a német konfliktuskezelésre kifejlesztett és professzionális külsős, szervezetfejlesztő tanácsadóknak ajánlott folyamatot és annak részleteit mutatom be.
A mediáció folyamata - áttekintés
0. lépés – a felek meghívása
1. lépés – a bevezetés
2. lépés – az egyéni álláspontok ábrázolása
3. lépés – a konfliktus részleteinek megismerése
4. lépés – a lehetséges megoldások
5. lépés – a megállapodás
A bevezetés
A mediátor helyszínt választ és időt egyeztet a résztvevőkkel. Elrendezi a mediációs teret: kellemessé teszi a környezetet, italt készít és a dohányosoknak cukorkát tesz az asztalra. A vita témájától függően érdemes papírzsebkendővel is készülnie. Mindkét félnek, csak úgy mint saját magának papírt és íróeszközt tesz. Fontos, hogy a felek székei egymással párhuzamosan a mediátor felé nézzenek és az asztalon semmi ne álljon, ami zavarhatja a szemkontaktust a felek és a mediátor között.
A mediátor köszönti a résztvevőket, bemutatkozik. A mediáció konkrét célját egyeztetik a felek. Ha ez megvan, az után kerülhet sor az ülések keretfeltételeinek tisztázására és a mediációs beszélgetés szabályai is ekkor hangoznak el.
A mediációs beszélgetés szabályai
Tipp: Megkezdődik a folyamat… az egyik legfontosabb döntéssel a mediátor részéről: Ki kezd? Kinek van módja először beszélni álláspontjáról?
Az egyéni álláspontok ábrázolása
Cél:
Kérdéstechnika: nyított kérdések
Az összefoglalóban a mediátor külön is ügyel arra, hogy az elhangzott kijelentéseket egy semlegesebb, nem bántó szóhasználattal tükrözze. A durvaságokat nem ismétli meg, a mögöttes érzésvilágra tér csak ki. A vádakhoz a háttérben meghúzódó elvárást is megkérdezi és ezt jelzi vissza. Célzottan keresi a mediátor és az összefoglalóban nagy hangsúllyal hozza be a felek egymásra vonatkozó pozitiv megjegyzéseit, az elhangzott jó emlékeket.
A konfliktus részleteinek megismerése
Cél:
Kérdéstechnika: nyitott kérdések
A megoldáskeresés
Cél:
Kérdéstechnika: zárt, eldöntendő kérdések
A mediátor ügyel rá, hogy a kérések pozítivan, aktivan fogalmazottak legyenek.
Tipp: mindig a kisebb, kevésbé nehéz pontokkal, kérdésekkel kezdjük a megoldáskeresést. Ezek a sikerek a legvitásabb kérdés súlyát csökkentik, könnyebb lesz ott is a megállapodás.
Eszközök a megoldáskereséshez
A megállapodás
Cél:
Kérdéstechnika: eldöntendő kérdések
Tipp: Kontrollkérdés.
Meddig, hol, ki, mit, milyen formában és hogyan lehet ezt mérni, ellenőrizni? A felek arról is megállapodnak, hogy hogyan járnak el a szerződés megsértése és megszegése esetén.
A mediátor ügyel arra, hogy egyensúlyban legyenek a felek vállalásai és kötelezettségei. A dokumentum aláírása előtt is meggyőződik arról, hogy mindkét fél elégedett a megállapodással.
A Harvard koncepció szerinti megoldások legfőbb jellemzője a szakmai, tartalomorientált látásmód.
Ez akkor biztosított, ha az alábbi kérdéskörök tisztázottak:
Az érdekek
A lehetőségek
A kommunikáció
Alternatívák
A legitimitás
A kapcsolat
Az engedmények