• Főoldal-
  • Coach képzések-
  • Coaching-
  • Életreceptek-
  • Média-
  • Eseménynaptár
  • Coach-kapu-
  • Elfelejtett jelszó
Lemma coaching
Logo Logo
  • Coach képzések
  • Coaching
  • Életreceptek
  • Média
COACH-KAPU
ELFELEJTETT JELSZÓ

A klasszikus mediáció

Wiesner Edit, coach

Főoldal / Coach képzések / A klasszikus mediáció

I.A transzformativ mediáció

A transzformativ mediáció (érzelmek, sérelmek is napirendre kerülnek) szemben a Harvard-koncepció szerinti tárgyi alkuval, két alapelvre építkezik. Ezek az “empowerment” és a “recognition”. Azaz a résztvevők erősítése (empowerment) és egyrészről a személyük és szándékaik elismerése, másrészről a belátás a saját szerepükről a konfliktusban (recognition).

A különböző mediációs iskolák, különböző technikákat tanítanak, aszerint, hogy milyen alkalmazásra specializálódtak. A következőkben a német konfliktuskezelésre kifejlesztett és professzionális külsős, szervezetfejlesztő tanácsadóknak ajánlott folyamatot és annak részleteit mutatom be.

A mediáció folyamata - áttekintés

0. lépés – a felek meghívása

  • Itt a mediátor bemutatkozik, beszél a munkamódszeréről, megismeri az egyes résztvevőket és meghívja őket a mediációs folyamatba. Nem ritka, hogy az egyik fél még nem kész a közös beszélgetésre, ilyenkor egyéni beszélgetések keretében indulhat el a mediáció.

1. lépés – a bevezetés

  • A mediátor felkészül, előkészíti a találkozást, a találkozások helyszínét, menetrendjét. Felvilágosítja a feleket a folyamatról, megbeszélik a beszélgetések szabályait, tisztázódnak az aggályok.

2. lépés – az egyéni álláspontok ábrázolása

  • A felek elmondják álláspontjukat és azt, hogy ő szerintük, hogy és miért történt, ami történt. Közösen kidolgoznak egy a célhoz igazodó menetrendet.

3. lépés – a konfliktus részleteinek megismerése

  • Minden a vitához hozzájáruló ponthoz szólnak a résztvevők, megismerik a másik látásmódját, teoriáját és értelmezését a helyzetről.

4. lépés – a lehetséges megoldások

  • Megoldási alternativák gyűjtése.

5. lépés – a megállapodás

  • A legmegfelelőbb megoldás egyeztetése és írásban való rögzítése történik meg ebben a fázisban.

Hogyan zajlik egy hagyományos mediáció?

A bevezetés

A mediátor helyszínt választ és időt egyeztet a résztvevőkkel. Elrendezi a mediációs teret: kellemessé teszi a környezetet, italt készít és a dohányosoknak cukorkát tesz az asztalra. A vita témájától függően érdemes papírzsebkendővel is készülnie. Mindkét félnek, csak úgy mint saját magának papírt és íróeszközt tesz. Fontos, hogy a felek székei egymással párhuzamosan a mediátor felé nézzenek és az asztalon semmi ne álljon, ami zavarhatja a szemkontaktust a felek és a mediátor között.

A mediátor köszönti a résztvevőket, bemutatkozik. A mediáció konkrét célját egyeztetik a felek. Ha ez megvan, az után kerülhet sor az ülések keretfeltételeinek tisztázására és a mediációs beszélgetés szabályai is ekkor hangoznak el.

A mediációs beszélgetés szabályai

  • a felek és a mediátor tisztelettel szólnak egymáshoz
  • a felek – ameddig másirányú instrukciót nem kapnak – csak a mediátorhoz beszélnek
  • a résztvevők nem vágnak egymás szavába
  • a felek megszólalásait a mediátor időről-időre összefoglalja, hogy így biztosítsa, valóban jól megértette a helyzetet és az egyes álláspontokat

Tipp: Megkezdődik a folyamat… az egyik legfontosabb döntéssel a mediátor részéről: Ki kezd? Kinek van módja először beszélni álláspontjáról?

Az egyéni álláspontok ábrázolása

Cél:

  • Tudatosul a felekben, hogy konfliktus van.
  • Eldöl és elhangzik, ki rendezi a folyamat pénzügyi részét.
  • Elhangzik a pontos megbízás a mediátor számára, egy közösen, pontosan és pozitívan megfogalmazott cél formájában.

Kérdéstechnika: nyított kérdések

  • Mi történt?
  • Hogyan élte meg a történteket?

Az összefoglalóban a mediátor külön is ügyel arra, hogy az elhangzott kijelentéseket egy semlegesebb, nem bántó szóhasználattal tükrözze. A durvaságokat nem ismétli meg, a mögöttes érzésvilágra tér csak ki. A vádakhoz a háttérben meghúzódó elvárást is megkérdezi és ezt jelzi vissza. Célzottan keresi a mediátor és az összefoglalóban nagy hangsúllyal hozza be a felek egymásra vonatkozó pozitiv megjegyzéseit, az elhangzott jó emlékeket.

A konfliktus részleteinek megismerése

Cél:

  • A másik fél szándékainak, érdekeinek kölcsönös megismerése, amire a probléma megoldáshoz van szükség.
  • A jó “pontok” felerősítése egy pozitiv hangulathoz, az együttműködéshez elengedhetetlen jobb érzésekhez járul hozzá.
  • Ha elhangzik egy sértés, akkor annak hatását a sértettre a sértegető fél számára érezhetővé kell tenni. Itt is, ill. később a folyamatban segítséget és lehetőséget kap a bocsánatkérésre.
  • A feleknek azonos időt biztosít a mediátor megszólalásukhoz. Félszemmel mindig az éppen hallgató felet és annak reakcióit figyeli, valamint felé is – gesztusaiban: szemkontaktus, kézmozdulat – reagál.

Kérdéstechnika: nyitott kérdések

  • Mit akart ezzel tulajdonképpen elérni?
  • Hogyan került erre sor?
  • Ezt akarta ezzel elérni?
  • Hogyan érezte magát a helyzetben?
  • Egyébként milyen a kapcsolatuk?
  • Milyen tulajdonságaiért becsüli X-t?
  • Emlékszik időszakra, amikor jól megvoltak egymással?

A megoldáskeresés

Cél:

  • Rendben van, ha különbözőek az álláspontok. A lényeg, hogy a rossz érzések leépültek és a félreértések tisztázódtak. Mindkét fél számára egyértelmű, hogy a mediátor egyenrangúnak fogadja el nézeteiket, elvárásaikat.

Kérdéstechnika: zárt, eldöntendő kérdések

  • Mit szeretne, hogyan legyen ez a jövőben?
  • Mit hajlandó tenni ennek érdekében?
  • Milyen kapcsolatot szeretne a jövőben?

A mediátor ügyel rá, hogy a kérések pozítivan, aktivan fogalmazottak legyenek.

Tipp: mindig a kisebb, kevésbé nehéz pontokkal, kérdésekkel kezdjük a megoldáskeresést. Ezek a sikerek a legvitásabb kérdés súlyát csökkentik, könnyebb lesz ott is a megállapodás.

Eszközök a megoldáskereséshez

  • Brainstorming (értékelés nélküli szabad gyüjtés, a mediátor akár táblára, flipchartra gyűjti a javaslatokat) bemondásos alapon
  • Kártyalapokat kapnak a résztvevők, amelyre felírják saját megoldásaikat és utólag a gyüjtött javaslatokat közösen értékelik ki
  • A megoldásgyüjtésbe a mediátor is becsatlakozhat, saját tapasztalatait behozva, ha az az érzése támad, hogy a felek egy-egy fontos lehetőséget kihagytak.
     
    • A megoldások egy részéhez valamelyik fél részéről (vagy mindkettőjüktől) kompromisszumra, aktív változtatásra van szükség – az ilyen megoldást nem szabad erőltetni. Az erőltetett megállapodási pontokat általában nem tartják be a felek.
       
    • A kidolgozott megoldásokhoz ki lehet kérni külsősök, érintett családtagok, szakemberek véleményét.
       
    • Néha nem árt a megoldásokhoz a következményeiket, kihatásaikat másokra szintén végiggondolni és hozzáírni.
       
    • Legkésőbb a fázis végére, a felek már újra egymáshoz is beszélhetnek. Mind elvárásaikat, mind vállalásaikat a másiknak, direkten mondják el.
       

A megállapodás

Cél:

  • konszenzusos megoldás, a felek valódi egyetértésével.

Kérdéstechnika: eldöntendő kérdések

  • Valóban minden lehetőség megfontolásra került?
  • A talált megoldások megvalósíthatóak?
  • Minden alternativa elhangzott?
  • Valódi megoldást jelentenek a javaslatok a problémára?
  • Milyen kihatással lesznek – konkrétan - ezek a megoldások az érintettekre?
  • Valóban megvalósítható és működtethető megoldások ezek?
  • Mindkét fél kész arra, hogy a javaslatokat átültesse a gyakorlatba és tartsa magát a megállapodáshoz?
  • A folyamat végén egy konkrét, egyszerű és egyértelmű nyelvezettel megfogalmazott megállapodás jön létre. Amely pontos időbeni kereteket, határidőkat tartalmaz és amelynek rendelkezéseit a felek lépésről lépésre egyeztetették és a megfogalmazodó felelősségek, elvárások rendezésre kerültek.

Tipp: Kontrollkérdés.

Meddig, hol, ki, mit, milyen formában és hogyan lehet ezt mérni, ellenőrizni? A felek arról is megállapodnak, hogy hogyan járnak el a szerződés megsértése és megszegése esetén.

A mediátor ügyel arra, hogy egyensúlyban legyenek a felek vállalásai és kötelezettségei. A dokumentum aláírása előtt is meggyőződik arról, hogy mindkét fél elégedett a megállapodással.

I.Mediációs megállapodás a Harvard koncepció szerint

  • Alaphelyzet: egyik munkatárs vagy egy vezető segítséget kér bizonyos anyagi jellegű konfliktus rendezéséhez. Ilyen lehet a bérezés, a jutalék, a munkaköri célok körüli megállapodás.
     
  • Alapelgondolás: Az anyagi jellegű kérdésekben különösen is fontos a beszélgetés előkészítése, ezért a közvetítő, mediátor egyéni beszélgetésekben készül fel a résztvevőkkel és gyakorlatilag már letisztult célokkal, szándékaik világos ismeretével a 3. fázis szintjén ülnek le a felek egymással beszélgetni. Azután a munka újra egyéni beszélgetések és megoldáskereső folyamatok mentén a mediátor-tanácsadóval folytatódik.


A Harvard koncepció szerinti megoldások legfőbb jellemzője a szakmai, tartalomorientált látásmód.

Ez akkor biztosított, ha az alábbi kérdéskörök tisztázottak:

Az érdekek

  • Mik a saját és mik a másik fél érdekei?

A lehetőségek

  • Hogyan festhet egy megállapodás, vagy annak egyes részei?

A kommunikáció

  • Mire kell ügyeljek, hogyha meg akarom érteni a másikat és részemről is szeretném, hogy megértse az álláspontomat?

Alternatívák

  • Mit tudok még tenni, ha nem tudunk megállapodni?
  • Mik az alternatíváim és azoknak mi az előnye és a hátránya?
  • Gyűjtés alapján mi a legjobb alternatívám?

A legitimitás

  • Mik azok a határok, amelyeket nem szabad áthágjak és mi az, amit a másik félnek tiszteletben kell tartania?
  • Mire van szükség egy tényleg faire folyamathoz?

A kapcsolat

  • Hogyan védhetem meg álláspontomat, anélkül, hogy a másik félhez kapcsolódó viszonyomon rontanék?

Az engedmények

  • Milyen engedményeket tudok én tenni és mi lehetséges a másik fél számára?

Kapcsolódó tartalmak:
  • A mediáció
  • Konfliktusmenedzsment - Mediáció
  • Iskolai konfliktuskezelés/mediáció
  • Aktuális coach képzés
  • Aktuális programok és kiadványok

Érdekel a coaching?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig értesülhess a legfrissebb coaching-hírekről!

Lemma coaching
Lemma Coaching Bt.

cím: 1012 Budapest, Attila út 125. 4. em. 2.
cégjegyzékszám: 01 09 892862
Adószám: 23255641-2-41
Felnőttképzési intézményi nyilvántartási szám: 01-0269-06
képviseli: Wiesner Edit
e-mail: info[kukac]]elni-tudni[pont]hu

Térkép teljes nézete
Kapcsolatfelvétel
  • Főoldal
  • Blog
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Impresszum

Lemma Coaching © 2017. Minden jog fenntartva.