Volt már, hogy ki kellett állj nagyobb közönség elé, és mintha a lámpalázad izgalma nem lett volna elég stressz, még a hallgatóság szkeptikus, távolságtartóan méregető pillantásait is állnod kellett?
Akik lefigyeltek már kicsi gyerekeket a tv előtt, azok tudják, hogy amikor első alkalommal néznek meg egy mesét, akkor milyen izgalommal, szúrós szemmel, feszülten ül a csemete a képernyő előtt. A tanulás folyamatát erősíti az ismétlés. Ezért is mennek le a fejlesztő gyerekadások legalább egy héten keresztül naponta kétszer is. Amikor a gyerkőci az adást már huszadszor látja, érzékelhetően nyugodtabb és boldogan mondja be a válaszokat, énekel együtt a szereplőkkel.
Amikor felnőtt közönség elé állsz, néha – kis szerencsével – már könnyed a hangulat, várakozással figyelnek. Megint máskor azonban meglehetősen merev, időnként álmos a légkör.
Ha felteszel egy „lehetetlenség elvéteni” típusú kérdést.
Mit is takar ez? Az ilyen „lehetetlenség elvéteni” típusú kérdésekre nehéz rosszul válaszolni. Ezek azok a kérdések, amelyekre a hallgatóságod tudja a választ. Nem kell gondolkodjanak rajta. És ezért, amikor elhangzik a kérdés, máris picit nagyobb biztonságban érzik magukat veled. Bátran teszik fel a kezüket, vagy mondják be kórusban a választ.
A nagy előadók tudják, hogy a
Hogy vagytok? Mindenki jól érzi magát?
kérdésekre a tömeg boldogan indul be. Kevésbé lelkesítő előadásoknál működhet a témába vágó, mindenki által ismert szójáték, szakállas vicc, de akár az is, hogy újra elhangzik az előadás témája, címe. És a kérdés, hogy többé-kevésbé mindenkit érint, vagy van már véleménye? A technika ördöge, a technika csodái, stb. számos rövid és egyszerű kérdés kerülhet elő a prezentáció és a prezentációs eszközök kapcsán.
A lényeg, hogy elindul egy gondolkodási folyamat, bevonódik a hallgatóság és megnyugszik, mert érzékeli, hogy nincs tétje, nincs jó válasza a kérdésednek.
A másik kérdésfajta arról biztosítja a közönséget, hogy hasonlóan reagálunk, hasonló a világképünk. Elmesélheted az oda utadat. Azt, ahogyan pl. az átépítési szakasz után beletapostál a gázba és nyomtad a pályának, míg egyszer csak meg nem pillantottad a lesből vadászó radaros rendőr kocsit. Mit tettem?
A válasz – hagyományos gondolkodási körben – elég egyértelmű. A hallgatóságod is tudja és bevonódik. Lehet, hogy nem mondják ki hangosan a választ, nem kiabálják be, de a fejükben megfogalmazódik. És amikor elhangzik a te válaszod, már nyugodtabbak, nyitottabbak, mert tudták a választ.
Ha megfelelően építed fel az előadásodat, azaz megtalálod az új információ és a „tudtam” kategóriájú mondatok egyensúlyát benne, akkor kezedben tudod tartani a helyzetet, az előadást és a közönségedet is.
Hozod azokat a kérdéseket, amelyekre ismerik a választ – és ettől megnyugtatóan hatsz rájuk. És hozod az előadásodba szőtt újdonságokat, amivel pedig fenntartod az érdeklődésüket.
Így tudod utaztatni a hallgatóidat, az ismert vizek nyugalma és az új ismeretek hullámai között.
Minden hallgatóságban ül legalább egy beszédes arcú – őt figyelve érzékelheted majd, hogy mikor nyugszanak meg és mikor éled fel a kíváncsi feszültség bennük.
Az egyértelmű kérdéseket, mint a kapcsolatépítés fontos elemét 5-7 percenként el lehet sütni. Azaz még egy rövidebb előadásban is 3-4 alkalommal legalább. Talán sűrűbben a megszólalásod elején, amikor még tényleg a kapcsolat kiépítése a hangsúlyos feladatod.
Ha ilyen kérdéssel állsz elő, akkor függetlenül attól, hogy 5 vagy 500 embernek prezentálsz, a reakció nem marad el. Valaki mindig benyögi, bekiabálja a választ – és a hallgatóságodon végigfut a megkönnyebbülés érzése.
Fogadd meg ezeket a tippeket és a hallgatóságod a tenyeredből eszik majd!