A cirkuláris kérdések gyakran jóval hatásosabbak, mint a direkt kérdések.
Ahelyett, hogy:
,Miért nem szól hozzá a témához?" - feltehetjük igy is a kérdést:,,Mit gondol, hogy hat most a hallgatása a többiekre?"
Így a hallgatást emeljük ki üzenetként, de nem konfrontálunk.
A direkt kérdéseket értelmezzük át, vagy helyezzük egy másik kontextusba. (Refraiming)
Cél: Távolságteremtés (az érintett váljon saját helyzete megfigyelőjévé)
A kontextus kibővitése/érdekek tisztázása:
„A kollégái szempontjából vajon még kik részesei a problémának? Ki érdekelt még a projektben? Kinek mi az érdeke?"
Probléma funkció:
,,Tegyük fel, nem lenne ez a problémája, mi lenne akkor más?" Ok/kauzalitás: ,Miben látná vajon A a bajok gyökerét?"
Kivételekre vonatkozó kérdés:
,,Legutóbb mikor nem lépett fel a probléma? Mi volt • akkor más?"
Kapcsolódások megvilágitása:
,,Mit kellene A-nak tennie, hogy B is részt vegyen a dologban?"
Érdekeltségekre vonatkozó kérdés:
,,Ki mit nem szeretne?" (Az érzékeny pontok néven nevezése)
Az együttműködési készség, mint üzenet:
,,Miből indulhatunk ki: hogy hat a legtöbb résztvevő együttműködési szándéka a tartózkodókra?"
Ellenállás, mint üzenet:
„Ha vannak résztvevők, akik ugyan nyiltan nem vállaljak fel, de aktivan nem vesznek részt, vajon az ő viselkedesük hogy hat azokra, akik aktivak?"
Hipotetikus v. választási lehetőségek:
,,Tegyük fel, az osztályon mindenki nyiltan elmondaná a kifogásait, vajon ki hogy reagálna?"
A nonverbalitásra vonatkozó kérdés, mint üzenet:
,,Hogy értékeli egyes kollégák hallgatását: beleegyezésként, vagy inkább a közös megoldás tagadásaként?"
A kapcsolati és a tárgyi szint különválasztása:
,,Ön szerint a fáradozásunk, hogy előbbre jussunk a kérdés megoldásában, hány %-ban tárgyi és hány %-ban kapcsolati probléma?"
Ajánlatokat tenni:
,,Tegyük fel, a moderátor jól tudná irányítani a nehéz tárgyalásokat, akkor vajon a zárkozottak megnyilnának?"
Buktatók:
,,Mit kellene ahhoz tennie, hogy a vállalkozás biztosan hajótörést szenvedjen?" (Alapteltevés: Fontosabb, hogy ismerjük a lényeges bukatókat, mint hogy végiggondoljuk, mi újat, mi mást tehetnénk.)
Csoda-kérdés:
,,Ki ismerné fel először, ha valami csoda folytán eltünnének a problémás magatartásmódok? Ki mivel járult ehhez hozzá?"
Jövőre irányuló kérdések:
,,Milyen lesz a munkával való elégedettség szintje 6 hónap múlva?"
Visszaesésre vonatkozó kérdés:
,,Mit kellene tenni, hogy a sikeres megoldás után a jövőben újból visszaessünk?"