• Főoldal-
  • Coach képzések-
  • Coaching-
  • Életreceptek-
  • Média-
  • Eseménynaptár
  • Coach-kapu-
  • Elfelejtett jelszó
Lemma coaching
Logo Logo
  • Coach képzések
  • Coaching
  • Életreceptek
  • Média
COACH-KAPU
ELFELEJTETT JELSZÓ

Szervezetfejlesztés - Valódi elkötelezettség a stakeholderek irányában

Wiesner Edit, coach

Főoldal / Coaching / Szervezetfejlesztés - Valódi elkötelezettség a stakeholderek irányában

Elméletek

A normativ megközelítés alaptézise, hogy a vezetőknek oda kell figyelnie a kulcsfontosságú stakeholderekkel ápolt kapcsolatokra.

Eszerint az alapelv szerint a menedzserek normativ, morális elkötelezettségükre alapozva kezelik a stakeholder kapcsolataikat, nem pedig azért, hogy a stakeholdereket ki tudják használni a profit maximalizálás céljából.

Röviden: a cég alapvető morális iránymutatások szerint üzletel - különös tekintettel a stakeholdereire - és ezen irányelvek szerint hozza meg döntéseit is.

Alapjául a modellnek az a tény szolgál, hogy a cég döntései a stakeholderek sikerét is meghatározzák. Etikailag innen ered a kötelezettség. Hisz minden olyan döntést nem etikusnak gondolunk, ami nem veszi figyelembe a döntés hatását másokra, a vállalati környezetre. Donaldson és Preston (1995) rögzítették először, hogy a stakeholder érdekeknek (intrinsic) tényleges értéke van.

Ezeket a szempontokat egy vállalat sem hagyhatja figyelmen kívűl, csak arra való hivatkozással, hogy ezek figyelembe vétele nem szolgálja a stratégiai érdekeit.
Ha továbbmegyünk, akkor ennek az elvnek a vállalati stratégiától teljesen függetlenül, az elé helyeződve kell érvényesülnie.

A stakeholderek érdekei azok, amelyek a vállalati stratégia alapjául szolgálnak, amik arról szólnak

"kik vagyunk" és "mi a küldetésünk"  vállalatként.

Az a vállalat, amelyiknek megvan ez a stakeholder orientáltsága már a stratégiáját is ezen morális kötelezettségre építi fel.

Freeman és Gilbert magyarázata ehhez a nézőponthoz:

Az etikát és a stratégiát nehéz lenne úgy összekötni, ha az értékeink és aközött, ahogyan üzletelünk nincs átfedés. Ezért ahelyett, hogy úgymond utólag ideologizálnánk meg a vállalati folyamatokat, célszerű kezdetektől a kérdéssel indítani:

"mi az, amit mi képviselünk?"

- és erre alapozni a stratégiai döntéseket.

Az elméletnek van még egy következtetése:

Ha stratégiailag köteleződik el egy vállalat a morál mellett, akkor ez nem csak egy gondolatilag hibás építmény lesz, de eredménytelen is. Hisz először is, csak azért követni az etikai elveket, mert az előnyünkre szolgál - nem etikus. Másodszor (ezt Quinn és Jones 1995-ben tárgyalja részletesen) ha az etikus viselkedés jó hírnevet eredményez, ami üzletileg is jó egy vállalkozásnak, akkor meg miért nem egyenesen a jó hírnévre törekszik a cég, minek a morális magyarázkodás és megideologizálás? Vannak esetek, ahol a jó hírnévre törekvés és az etikus viselkedés között átfedés van, megint más esetekben viszont nincs. Minek bevonni az etikát, ha lehet etikusan cselekedni a deklarációja nélkül is?

Jones rögzítette, hogy azok a vállalatok, amelyek a kölcsönös bizalmon és együttműködésen alapuló kapcsolatokat alakítanak ki és tartanak fent stakeholdereikkel, azok versenyelőnye is biztos azokkal a cégekkel szemben, ahol ez nincs meg. Ugyanakkor ha egy vállalat nem ténylegesen csak stratégiájában elkötelezett a bizalom és együttműködés mellett, akkor ezt a stratégiai maszkot nehéz lesz fenntartania és őszintén cselekednie. És innen a végkövetkeztetés is, hogy a vállalatnak elkötelezettnek kell lennie az etikus kapcsolattartásra stakeholdereivel függetlenül az esetleges elvárt előnyöktől.

Kapcsolódó tartalmak:
  • Szervezetfejlesztés - Kaizen
  • Befolyásoló erők a szervezetben
  • Shareholder értékek vagy Stakeholder értékek?
  • Aktuális coach képzés
  • Aktuális programok és kiadványok

Érdekel a coaching?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig értesülhess a legfrissebb coaching-hírekről!

Lemma coaching
Lemma Coaching Bt.

cím: 1012 Budapest, Attila út 125. 4. em. 2.
cégjegyzékszám: 01 09 892862
Adószám: 23255641-2-41
Felnőttképzési intézményi nyilvántartási szám: 01-0269-06
képviseli: Wiesner Edit
e-mail: info[kukac]]elni-tudni[pont]hu

Térkép teljes nézete
Kapcsolatfelvétel
  • Főoldal
  • Blog
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Impresszum

Lemma Coaching © 2017. Minden jog fenntartva.