„A képességed meghatározza, mit tudsz megcsinálni. A motivációd meghatározza mit teszel. A hozzáállásod meghatározza milyen jól csinálod.” - Lou Holtz
Fogadd el, hogy nem mindenkinek sajátja a törekvés, és a célok követése. Vannak, akik sokkal inkább abban gondolkoznak, hogyan tudnák a kényelmetlenséget, fájdalmat elkerülni.
Nézzük meg ezt közelebbről.
Beültök egy jó vendéglőbe a barátaiddal, hogy örömöt érezzetek. Futásnak eredsz a jégeső elől, hogy elkerüld a fájdalmat.
Van, aki azért edz mert isteni testet szeretne magának, amivel vonzónak érezheti magát. Mások azért mennek, mert nem akarják magukat hájasnak, puhánynak érezni és a társadalomból kilökődni. Még egyszer hangsúlyosan, van aki azért megy mert AKAR valamit… a másik pedig azért megy, mert NEM AKAR valamit…
Nem egyformán cselekszünk, van aki valami felé megy, más pedig elfelé igyekszik mozdulni valamitől. Különböző a domináns hozzáállásunk a dolgokhoz.
Hogyan tudod meg, hogy ki melyik csoportba sorolható?
Ha meghallgatod őket, akkor erre könnyen rájössz. Kérdezd meg például, hogy mit akarsz elérni a munkahelyeden, a munkáddal, ezzel a projekttel vagy akár az életben is egy-egy kapcsolatodban? Rögtön meghallod, hogy arról beszél-e amit AKAR vagy inkább arról, hogy mit NEM AKAR.
A mindennapi beszélgetésekből is gyorsan kibukik az irányultság:
Valami felé…
Valamitől el…
Érzékeled a különbséget?
Hogyan lehet ugyanarról a célról, kétféleképpen kommunikálni?
Rád mivel lehet motiválón hatni?
KEMÉNYEBBEN DOLGOZZUNK, HOGY MI LEGYÜNK A LEGJOBBAK?
VAGY
DOLGOZZUNK KEMÉNYEBBEN NEHOGY MI LEGYÜNK A LEGROSSZABBAK?
Amikor a munkatársaidhoz beszélsz – gondold végig, hogy melyik szólamok lesznek a motivációra, a vezetői beszédedhez eredményesebbek.
Gondolom, hogy van néhány ötleted, de azért én is összegyűjtöttem néhányat.
Hogyan szoktad – mindenkihez egyöntetűen szólsz, vagy van rá lehetőséged, hogy a különböző hozzáállású kollégáiddal külön is leülj beszélgetni?
Ha egy beszéded van, akkor a hangsúlyosan "VALAMI FELÉ" menetelő kollégáid a motiválásra jól reagálnak. Ugyanaz a lelkesítés a „VALAMITŐL ELFELÉ” mozduló kollégáidra elpocsékolt idő.
Utat kell találj a rugalmasan összeállított beszédhez!
Nem mindenki olyan ambíciózus előre felé menetelő, bár ezt tanuljuk az iskolában. Van akinek az elfelé valamitől beszédek szimpatikusabbak.
Ha ötletedet vagy termékedet értékesíted, akkor is reklámozhatod többféleképpen:
Egy motort például reklámozhatsz úgy, hogy gyors, modern és bombasztikus, de elmondhatod azt is, hogy nem fogyaszt sokat, kisebb a biztosítási díja és amilyen strapabíró, évekig nem megy tönkre alattad.
Az, hogy kinél mivel próbálkozol az ügyfeled általad megismert mentalitásától függ.