Semmit nem adnak ingyen, a sikernek ára van… a hétköznapi bölcsességek tárházában van választék a felelősségteljesnek, reálisnak, pragmatikusnak gondolt életfilozófiákra. Talán csak a szerelmet nem lehet megvenni… de alapvetően arra nevelődünk, hogy cseregazdaságnak fogjuk fel az életünket. Az elfogadott fizetőeszköz a céljaink megvalósításakor első blikkre a pénz, vagy az idő… amely végül a mondás szerint szintén pénz. Neked mi? Én azt mondom az elkötelezettség az.
Leginkább is az életünk megélése iránti elkötelezettség. Az, hogy időt szánjunk önmagunk megismerésére. Arra, hogy kitaláljuk mik a tehetségeink és azokat, hogyan, milyen célok megvalósításán keresztül tudnánk ügyesen hasznosítani. Talán úgy, hogy a nagyobb egység – az emberek közössége – is profitáljon a mi hétköznapi boldogságunkból. Pátoszos? Lehet, de igaz. A céljainkból, az irántuk érzett odaadásból és elköteleződésből ugyanis hihetetlen energiát tudunk meríteni. Az elköteleződéshez – legyen az feladat, munka, élethelyzet vagy partner irányában megélt elköteleződés – fontos, hogy célunk legyen vele. Nekünk magunknak. Ne valakinek kedvéért, vagy azért, hogy valakit ne bántsunk meg vele, akarjuk ezt a célt.
Sokan az elköteleződésnél, a céljaik megfogalmazásánál életre szóló vállalásokra gondolnak. Valami hatalmas dimenzióra, valami sorsszerűre. Pedig kihívást jelentenek a mindennapi jó megoldások, közepes távú döntéseink is. Az öröm, amelyik az ilyen feladatokon való odaadó munkálkodásból akad, édesíti meg az életet.
A valódi cél „érezteti magát”. Tudod, látod, első pillantásra szimpatikus, bár meglehet, hogy egyben nehéz is; és a legjobb barátod/barátosnőd rögtön rávágja, hogy ez való hozzád!
Milyen a jó cél?
A pszicho-gazdasági szakirodalom legelterjedtebb célkitűzési modellje az un. SMART-modell:
S – (specific) – azaz jól körülírt, megfogható elképzelés. Pozitívan, aktívan fogalmazott. Fontos, hogy a céljaidban magadról intézkedj, másnak ne akarj boldogságot, hideget vagy meleget.
M – (measurable) – mérhetőt jelent a szó és sokszor valóban azt jelenti, hogy konkrét kg-ok, dátumok, teljesítmények kerülnek ide. Ugyanakkor a vizualizálásban járatosak, vagy kényelmesebbek örömmel hallják majd, hogy az is mérhetőnek számít, hogyha meg tudják fogalmazni, hogy hogyan néz ki az életük akkor, ha a célba értek.
A – (attractive) – vonzót jelent a szó. A jó cél ugyanis nem könnyű, kényelmesen elvégezhető ujjgyakorlat. Ha nincs mögötte erőfeszítés, ha nincs kihívás jellege, akkor nem villanyoz fel a rajta való munkálkodás sem.
R - ( realistic) – megvalósítható. Számodra elképzelhető, a te világképeddel összeegyeztethető legyen az a cél.
T – (timely) – időben meghatározott. Úgy mondják a célok többsége 2 okból végzi a történelmi süllyesztőben. Az egyik ok a túl rövid határidőre szabott túl nagy falat.
A másik ok, hogy nem támogat a cél elérésében senki. Keress ezért szövetségeseket, bizalmasokat, akikre számíthatsz. Ez lehet egy jó barát, egy csoport – sportkör, ahova eljársz – vagy egy szakember, egy coach, aki segít.
Hogyan tesztelheted az elköteleződésedet?
Itt van néhány lépés, amelyet gyakorlati munkahelyi összefüggésben és bevonzás alapú lelkigyakorlatként egyaránt alkalmazhatsz.
Végy három lapot! Mindhárom lap tetejére írj fel egy célt! Valamit, amit igazán szeretnél.
Ezután minden lapra írd fel, hogy miért - mik az okaid, indítékaid, szándékaid - szeretnéd ezt a dolgot birtokolni, csinálni, ill. miért szeretnél ilyen lenni. A legkisebb szempont is számít, addig írj, amíg valami még eszedbe jut.
A lap másik oldalára írd fel, hogy miből gondolod, hogy ez a dolog a tiéd lehet. Mid van már meg, ahhoz, hogy ez a célod teljesüljön? Kire támaszkodhatsz a célod elérésében? Kik a szövetségeseid? Mi lehet a következő lépés?
S – (specific) – azaz jól körülírt, megfogható elképzelés. Pozitívan, aktívan fogalmazott.
Anti példa: arra ébredek, hogy megtörtént; így lesz és én boldog leszek; a főnököm holnapra megváltozik, stb.
Jó példa: én tudok úgy reagálni ezekben a helyzetekben, hogy utólag már ne kelljen magamon agyalnom, ugyanakkor a munkahelyem is megmarad; én végiggondolom, hogy hogyan legjobb és megteszem; és én összegyűjtöm a megfelelő érveket és példákat és kiharcolom, hogy…
Fontos, hogy a céljaidban magadról intézkedj, másnak ne akarj boldogságot, hideget vagy meleget.
M – (measurable) – mérhetőt jelent a szó és sokszor valóban azt jelenti, hogy konkrét kg-ok, dátumok, teljesítmények kerülnek ide. Ugyanakkor a vizualizálásban járatosak, vagy kényelmesebbek örömmel hallják majd, hogy az is mérhetőnek számít, hogyha meg tudják fogalmazni, hogy hogyan néz ki az életük akkor, ha a célba értek. Pl. work-life balance (magánélet és munka egyensúlya) fontos számomra… Mit is jelent ez pontosan? Honnan veszed észre, hogy már egyensúlyban van az életed? Ja, hogy éjfél helyett, már 19h-kor otthon vagy?
A – (attractive) – vonzót jelent a szó. A jó cél ugyanis nem könnyű, kényelmesen elvégezhető ujjgyakorlat. Ha nincs mögötte erőfeszítés, ha nincs kihívás jellege, akkor nem villanyoz fel a rajta való munkálkodás sem. Fontos, hogy te kell akarjad, azaz magad miatt törekedj a cél felé, és azt is érezned kell, hogy bizony itt tenned kell valamit!
R - ( realistic) – megvalósítható. Számodra elképzelhető, a te világképeddel összeegyeztethető legyen az a cél. Ne légy kishitű! De ha mindenképpen a lottón való nyerésről álmodozol, akkor legalábbis rendszeres és hithű játékos legyél. Ha a zsigereid, tudatalattid (kinek mi beszél vissza) jelzi, hogy ez nem igazán a tied és nem is hiszed a megvalósulást, akkor érdemes addig módosíts a feltételeken, amíg tetszetős és ésszel felérhető lesz a vállalásod. (Ha elérted ezt célt, utána tovább emelheted a lécet!)
T – (timely) – időben meghatározott. Úgy mondják a célok többsége 2 okból végzi a történelmi süllyesztőben:
a) túl rövid határidőre szabott túl nagy falat, ami repül, ha a határidő lejár vagy
b) nem támogat az elérésében senki.
A túl nagyra szabott határidőben nincs kihívás, a túl rövid pedig eleve hihetetlen. Feszesre szabott, de akár mások tapasztalatai alapján már bevált határidőket alkalmazz